Liikunta ylläpitää lihasmassaa ja mielen hyvinvointia vaihdevuosien aikana

Jyväskylän yliopistossa toteutetun tutkimuksen mukaan säännöllisellä liikunnalla on merkitystä lihasmassan ylläpitämiseen vaihdevuosien aikana. Lihasmassa käyttäytyy samalla tavalla kuin luukudos vaihdevuosien aikana: lihasmassa saattaa vähentyä hormonien tuomien muutoksien myötä.

Luuston kuntoon pystyy vaikuttamaan liikkumalla monipuolisesti sekä varmistamalla riittävä kalsiumin, proteiinin ja D-vitamiinin saanti. Myös lihasmassan ylläpitämiseen pystyy itse vaikuttamaan liikkumalla monipuolisesti ja säännöllisesti. Vaikutuksia nähtiin myös mielen hyvinvoinnissa. Paljon liikkuvilla naisilla oli vähemmän masentuneisuutta ja enemmän positiivisia tunteita kuin vähemmän liikkuvilla. Tutkimukseen osallistui yli 1 000 47-55-vuotiasta naista.

Lähde: Jyväskylän yliopisto, www.sttinfo.fi (16.3.2020) Alkuperäiset artikkelit: Sipilä et al. Muscle and bone mass in middle‐aged women. Journal of Cachexia, Sarcopenia and Muscle (2020); Bondarev. et al. The role of physical activity in the link between menopausal status and mental well-being. Menopause. Vol 27 (4). 2020.

Vieritä ylös