Kutsu mediatilaisuuteen: Miten osteoporoosin hoito toteutuu Suomessa?

Kutsu 4.12.2023

Kuolemanriskiä lisäävä sairaus1, josta ei kerrota mitään

Miltä tuntuisi sairastua sairauteen, josta ei kerrota mitään ja joka vaarantaa toimintakykysi ja elämäsi? Tällainen tilanne on monella osteoporoosiin sairastuneella.

Hoitamaton osteoporoosi aiheuttaa inhimillistä kärsimystä, heikentää toimintakykyä ja lyhentää elinikää.2 Se lisää merkittävästi uuden murtuman riskiä sekä yhteiskunnalle hoidon ja hoivan tarvetta.3

Väestön ikääntyessä osteoporoosi ja kaatumistapaturmat lisääntyvät.4 Samalla hoidon ja hoivan tarve kasvaa entisestään – onko meillä tähän varaa? Ja vaikka olisikin, on tyhmää jättää osteoporoosia sairastavat hoitamatta, sillä osteoporoosin hyvällä hoidolla voidaan vähentää murtumia merkittävästi.

Nyt on tärkeää tarttua toimeen.

Tulosten julkistamistilaisuus medialle:

”En saanut mitään ohjeistusta tai tietoa”

Aika: pe 8.12.2023 klo 9.30–10.30
Paikka: etäyhteys
Järjestäjä: Suomen Luustoliitto ry

• 9.30 Tilaisuuden avaus (toiminnanjohtaja Ansa Holm, Suomen Luustoliitto ry)
  • Miksi osteoporoosin hoito on tärkeää? (kansanedustaja Paula Risikko, Eduskunnan osteoporoosiryhmän puheenjohtaja)
  • Reagoimmeko riittävän rivakasti Suomi-neitomme tukirangan murtumiin? – Nostoja Murtumatutkimuksesta 8/23 (yhteiskuntasuhdejohtaja Timo Seppälä, Amgen Ab sivuliike Suomessa)
  • Juuri valmistuneen potilaskyselyn tuloksia (toiminnanjohtaja Ansa Holm, Luustoliitto)
  • Hyvä hoito on mahdollista: hoitoketjut kuntoon hyvinvointialueilla (endokrinologian ja sisätautien erikoislääkäri, tietohallintoylilääkäri Anna-Mari Koski, Keski-Suomen hyvinvointialue)
  • Kysymyksiä ja keskustelua
  • 10.30 Tilaisuuden päätös

Ilmoittautuminen

Ilmoittaudu mukaan to 7.12. klo 11 mennessä

Tervetuloa!

Lisätietoja:

Ansa Holm, toiminnanjohtaja
ansa.holm@luustoliitto.fi
050 303 8129

Tulokset analysoi Taloustutkimus Oy ja kyselyn toteutusta tuki Amgen Ab sivuliike Suomessa.

1 Cooper C. Am J Med, 1997;103(2A):12S-17S
2 Delmas et al. J Bone Miner Res, 2005; 20/4:557-563
3 Osteoporoosi. Käypä hoito -suositus. Suomalaisen Lääkäriseuran Duodecimin, Suomen Endokrinologiyhdistyksen, Suomen Gynekologiyhdistyksen ja Suomen Geriatrit ry:n asettama työryhmä. Helsinki: Suomalainen Lääkäriseura Duodecim, 2020
4 Kanis JA ym. Arch Osteoporos 2021; 16:82. osteoporosis.foundation/scope-2021