Luustokurssit verkossa

Onko sinulla todettu osteoporoosi tai osteopenia? Haluaisitko perehtyä sairauteesi tarkemmin ja vahvistaa luustoterveellisiä elintapoja omassa arjessasi? Kaipaatko vertaistukea, muiden kokemuksia ja ammattilaisen vinkkejä? Lähde mukaan Luustoliiton verkkokurssille! Kurssilta saat eväitä osteoporoosin kanssa elämiseen sekä tietoa, tukea ja voimia omahoitoon.

Luustokurssit verkossa vuonna 2024

Luustokurssi verkossa 9.3-25.5.2024 (aloitus- ja päätöstapaaminen Jyväskylässä)

Kurssi sisältää kaksi tapaamista Jyväskylässä. Lisäksi kurssilla on ohjattu verkkojakso, joka sisältää itsenäistä työskentelyä ja 2-3 etätapaamista koko ryhmän kesken. Kurssille voi hakea asuinkunnasta riippumatta kuka tahansa aikuinen, jolla on todettu osteoporoosi tai osteopenia. Kaikki Luustoliiton verkkokurssit ovat osallistujille maksuttomia ja sisällöltään samanlaisia.

Kurssin hakuaika alkaa joulukuussa. Hakijoihin ollaan yhteydessä sähköpostitse viimeistään 2.2.2024, jonka jälkeen kurssille valittujen tulee vahvistaa osallistumisensa. Lisätietoa kurssista.

Luustokurssit verkossa vuonna 2023

Luustokurssi verkossa 25.2.-27.5.2023 (kolme tapaamista Kajaanissa)

Kurssi sisältää kolme tapaamista Kajaanissa. Lisäksi kurssilla on ohjattu verkkojakso, joka sisältää itsenäistä työskentelyä ja yhden etätapaamisen koko ryhmän kesken. Kurssille voi hakea asuinkunnasta riippumatta kuka tahansa aikuinen, jolla on todettu osteoporoosi tai osteopenia. Kaikki Luustoliiton verkkokurssit ovat osallistujille maksuttomia ja sisällöltään samanlaisia.

Kurssin hakuaika on päättynyt. Hakijoihin ollaan yhteydessä sähköpostitse viimeistään 3.2.2023, jonka jälkeen kurssille valittujen tulee vahvistaa osallistumisensa. Lisätietoa kurssista.

Luustokurssi verkossa 5.9.-30.11.2023 (aloitus- ja päätöstapaaminen Helsingissä)

Kurssi sisältää aloitus- ja päätöstapaamisen Helsingissä (Ravintola Pääposti). Lisäksi kurssilla on ohjattu verkkojakso, joka sisältää itsenäistä työskentelyä ja yhden etätapaamisen koko ryhmän kesken. Kurssille voi hakea asuinkunnasta riippumatta kuka tahansa aikuinen, jolla on todettu osteoporoosi tai osteopenia. Kaikki Luustoliiton verkkokurssit ovat osallistujille maksuttomia ja sisällöltään samanlaisia.

Kurssin hakuaika on päättynyt. Lisätietoa kurssista.

Muutokset kursseihin ovat mahdollisia.

Mukaan kurssille?

Kurssit ovat maksuttomia, mutta edellyttävät sitoutumisen koko kurssiin. Aiempaa verkkokurssikokemusta et tarvitse. Verkkokurssi sisältää helppokäyttöisen kurssialustan tai sovelluksen ja sen käytön opastuksen, ryhmän tapaamiset kolme kertaa kurssin aikana, itsenäistä työskentelyä verkossa, kurssimateriaalin ja Luustoliiton ammattilaisohjauksen. Kurssin kesto on 3 kuukautta. Kurssin itsenäiselle verkkotyöskentelylle voit päättää itsellesi sopivimman ajankohdan.

Kurssille voi hakea asuinkunnasta riippumatta kuka tahansa aikuinen, jolla on todettu osteoporoosi tai osteopenia. Kurssien hakulomakkeet löytyvät hakuaikana jokaisen kurssin kohdalta. Yhdelle verkkokurssille valitaan noin 10 osallistujaa. Täyttämällä ja lähettämällä kurssin hakulomakkeen hyväksyt Luustoliiton tietosuojakäytännöt.

Verkkokurssille osallistuminen edellyttää:

• nettiyhteydellä, kameralla ja mikrofonilla varustettua tietokonetta, älypuhelinta tai tablettia, jota olet tottunut käyttämään,
  • mahdollisuutta osallistua kurssin aloitus-, väli- ja päätöstapaamisiin,
  • valmiutta sitoutua aktiivisella otteella 3 kk pituiselle kurssille ja sen tehtäviin omassa tahdissa.

Kurssivalinnoissa painotetaan hakijan tarvetta kurssille:

• osteoporoosin/osteopenian omahoidon toteutuminen arjessasi,
  • miksi kurssi olisi sinulle tarpeellinen sekä
  • miten kurssi tukisi arkeasi osteoporoosin/osteopenian kanssa.

Lisäksi valinnoissa huomioidaan mahdollinen aiempi osallistuminen Luustoliiton tai muille vastaaville kursseille.

Kurssivalinnoista ilmoittaminen ja tietojen säilytys:

• Kurssien osallistujien valinta tehdään noin viikon kuluessa hakuajan päätyttyä.
  • Kaikille hakijoille ilmoitetaan valinnan tuloksista sähköpostitse.
  • Kaikilla hakijoilla on oikeus kysyä itseään koskevia valintatietoja kuukauden ajan. Tällöin hänelle ilmoitetaan hänen oma pistemääränsä sekä alin pistemäärä, jolla on tullut valituksi kurssille.
  • Toiminnan rahoittajan STEA:n (Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus) ohjeen mukaisesti asiakkaiden valintaa koskevat asiakirjat säilytetään 10 vuotta.

Kurssilta voimia kuntoutumiseen

Verkkokurssilla käsitellään osteoporoosia, monipuolista ravitsemusta, kalsiumin, proteiinin ja D-vitamiinin saantia, liikuntaa, kaatumisen ehkäisyä sekä lepoa ja unta. Kurssin teemoja tarkastellaan oman arkesi näkökulmasta. Lisäksi tarkastellaan omaa matkaa osteoporoosin kanssa ja siinä eteenpäin kantavia voimavaroja.

Kurssiteemoja käsitellään omaan arkeen liittyvien tehtävien ja pohdintojen avulla sekä muiden ryhmäläisten kanssa keskustellen. Teemojen pohdinnassa voit hyödyntää itsellesi mielekkäitä keinoja, esimerkiksi kirjoittamista, valokuvia, piirroksia tai itsellesi tuttuja sovelluksia. Kutakin teemaa käsitellään noin 1-2 viikkoa kerrallaan, joiden aikana voit itse päättää osallistumiseesi sopivimman ajankohdan. Vertaistuki ja yhdessä oppiminen ovat kurssilla keskeistä.