Tasapainosta on paljon kiinni tammikuussa

Elämä on haasteita täynnä. Näinä päivinä liukastumisvaara koettelee jokaista. Kun tasapaino on kunnossa, pysyy pystyssä eikä kaadu. Mutta yli 25-vuotiaista suomalaisista alle 10 prosenttia täyttää terveysliikunnan suositukset liikehallinnan osalta (Bennie ym., 2017).

– Minulle elämässä on tärkeää tasapaino, niin kadulla, voimannostossa kuin elämässäkin Esko ”Teräsvaari” Ketola (78) kertoo.

Murtumatta mukana – Spänst i benen -ohjelma kannustaa tammikuussa kaikkia mukaan Onko tasapainosi terästä? -kampanjaan. Valtakunnallinen Murtumatta mukana -ohjelma edistää luustoterveyttä. Sen takana ovat Eläkeliitto, Suomen Luustoliitto ja Svenska Pensionärsförbundet.

– Tasapainon menettäminen yllättää aina. Se voi sattua kenelle vain, missä ja milloin vain, Eläkeliiton liikuntasuunnittelija Outi Kokko-Ropponen toteaa.

Liikenneturvan vuonna 2018 teettämän tutkimuksen mukaan neljä kymmenestä suomalaisesta kertoi kaatuneensa kuluneen talven tai edellisen talven aikana. Kolme viidestä (62 %) nimesi erityisen liukkaan alustan kaatumisen syyksi. UKK-instituutin tuore Cochrane-katsaus vahvistaa, että liikuntaharjoittelulla voidaan merkittävästi vähentää iäkkäiden kaatumisten määrää.

Onko tasapainosi terästä -kampanja haastaa tasapainotesteillä kaikkia miettimään omaa tasapainoaan. Se antaa myös vinkkejä tasapainon säilyttämiseksi ja parantamiseksi. Testit, vinkit ja Teräsvaarin videon löydät Eläkeliiton verkkosivuilta.

Lisätietoja:
Outi Kokko-Ropponen