Liikettä luille

Arki tarjoaa monia mahdollisuuksia monipuoliseen liikkumiseen. Oivalla ja tartu tilaisuuteen, kun sellainen on edessäsi.

Mitä jos seuraavan kerran arjen askareitasi tehdessäsi teetkin samalla muutaman tasapainoharjoituksen. Oivallinen harjoituspaikka löytyy yllättäen wc:stä. Hampaiden harjaus aamuin illoin toistuu päivästä toiseen ja aikaa siihen menee noin 5 minuuttia / päivä. Jos saman ajan käyttää tasapainoharjoitteluun, kertyy vuodessa yhteensä 1825 minuuttia eli yli 30 tuntia. Se on jo melkoinen määrä harjoitusta. Muistathan kuitenkin harjoitella aina oman kuntosi ja vointisi mukaan, turvallisuuden muistaen.

Sukan, lahkeen ja kengän pujottaminen jalkaan vaatii jo tekijältään taitoa ja voimaa, varsinkin jos sen tekee yhdellä jalalla seisten. Kahvinkeitto ja keittiössä puuhailu tarjoavat monta mahdollisuutta siirtää painoa jalalta toiselle. Tasapainoliikkeet ovat yksinkertaisia ja helppoja toteuttaa pienessäkin tilassa.

Tasapainoilu pitää mielen ja kehon virkeänä.

Käy katsomassa Luustoliiton YouTube-kanavalta löytyvä Arkista liikehallintaa -video.

Teksti: Tiina Kuronen

Kuva: Suomen Luustoliitto ry, UKK instituutti 2013