Joka kolmas käyttää uskomushoitoja

Kukapa ei olisi netissä ollessaan törmännyt mitä hullumpiin terveyteen liittyviin väittämiin. Esimerkiksi koronaviruksen sairastumista ehkäisisi mukamas ahkera saunominen ja koronaan sairastuneiden paranemista auttaisi USA:n presidentti Trumpin mukaan desinfiointiaineen piikittämiseen. Ei kannata uskoa huhupuheisiin, luuloihin tai tahalliseen harhaanjohtamiseen.

Lääketieteen ulkopuolella olevien väittämien ja vinkkien lisäksi lääketieteen ulkopuolella on myös satumaisen mittavaa liiketoimintaa. ”Terveyshuuhaasta” on saatu aikaan miljardibisnestä, jonka markkinointi on sähköisissä medioissa helppoa.

Terveyteen liittyvää vääristeltyä tietoa on myös lääketieteen liepeillä, jolloin hyvinkin tieteelliseltä näyttävä tutkittu tieto puolustaa kuluttajalle ”huuhaan” käyttöä. Saattaa esimerkiksi olla, että tutkimusasetelmalla on onnistuttu tietyillä tarkoilla edellytyksillä tuottamaan haluttu tulos, josta saatetaan lisäksi jättää kertomatta jotakin olennaista. Tutkimustulosta levitetään vakuuttavalla viestinnällä ja kertomalla vain yksittäisiä tuloksia – ja mielellään antamalla viestille jonkun tunnetun henkilön kasvot. Kieltämättä olisihan se hienoa, että jollain ihmejuomalla saisimme vaivamme poistumaan!

Kolmannes suomalaisista käyttää tavalla tai toisella uskomushoitoja. ”Terveyshuuhaa” onkin merkittävä ilmiö. Kannattaa muistaa, että sen lisäksi, että ”huuhaa” käy kukkarolle, se voi käydä myös terveydelle.

Lähde: Helsingin Sanomat 9.1.2020
Kuva: Pixabay