Hyppää sisältöön

Ikääntyneitä painostetaan kotimyynnissä

Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan omakotitalossa asuvat ikääntyneet voivat olla jopa aggressiivisesti käyttäytyvien remonttimyyjien kohteena. Remontteja on saatettu myydä henkilöille, joilla on vaikeuksia ymmärtää sopimustekstiä tai kieltäytyä sopimuksesta painostavaksi koetussa tilanteessa. Myös peruutuksen mahdollisuudesta on voitu antaa vääriä tai puutteellisia tietoja tai remonttihinta on saatettu vaatia etukäteen ja remontti on saatettu jättää kesken.

On tärkeää tiedostaa, että kaupanteosta voi aina kieltäytyä. Vaikka myyjä on uhrannut aikaansa palvelunsa tai tuotteensa esittelyyn, ei ostopakkoa siitä huolimatta ole. Tuote tai palvelu kannattaa ostaa vasta sitten, kun on varma, että sen hinta on kohtuullinen ja että sitä varmasti tarvitaan. Sopimusehdot on tärkeää lukea rauhassa tarkasti sekä pyytää itselleen jäljennös sopimusvahvistuksesta. Kauppahintaa ei kannata maksaa, ennen kuin tuote tai palvelu on saatu.

Epäselvissä tilanteissa kannattaa ottaa yhteys Kuluttajaneuvontaan puh. 02 9505 3050 tai www.kkv.fi/kuluttajaneuvonta.

Lähde: Vanhustyö 4.2019.
Kuva: Pixabay

Jaa somessa:

Sinua saattaa kiinnostaa