Ikää myöden ilmenevillä oireilla on historiansa

Geriatrian professori Timo Strandberg (Lääkärilehti 44/2.11.2018, 2537) kirjoittaa, että vanhuudessa ilmenevät oireyhtymät eivät synny tyhjästä vaan niillä on historiansa vanhuksen aiemmassa elämässä.

Kahden suuren Brittitutkimuksen mukaan keski-ikäisenä ilmenevät sydän- ja verisuonitautien riskitekijät ennustavat todennäköisesti vanhuudessa ilmenevää gerasteniaa (hauraus-raihnaisuusoireyhtymä) sekä heikompaa terveyteen liittyvää elämänlaatua. Riskitekijöiksi luokitellaan tupakointi, kohonnut kolesteroli, verenpaine ja glukoositaso, korkea painoindeksi ja vähäinen fyysisen aktiivisuuden määrä.

Riskitekijät ennustivat sepelvaltimotautia, aivohalvauksia ja sydämen vajaatoimintaa. Lisäksi ne ennustivat myös gerastenian, muistisairauden, kaatumisten, murtumien ja kroonisen kivun ilmaantumista.

Ennaltaehkäisy on tehokkainta, mikäli riskitekijöihin puututaan mahdollisimman vahain. Mutta toivoa ei kannata heittää myöhemminkään: vielä vanhuusiässäkin aloitetusta ehkäisystä on hyötyä. Siitä on esimerkkinä liikunta ja verenpainetaudin ja osteoporoosin sekä verenohennushoito.

Kuva: Pixabay

Lue lisää uutisia lyhyesti.