EKLI-hankkeen kuulumisia 2/2022

Artikkeli on julkaistu aiemmin Luustotieto 2/2022 -lehdessä.

Kevät tuli ja nastoista voitiin luopua – niin auton kuin kenkien. Liikkumisen turvallisuudesta on kuitenkin tärkeää huolehtia ympäri vuoden. Onhan sinulla kevätkaudellakin käytössäsi käyttötarkoitukseen ja sääolosuhteisiin sopivat jalkineet?

Hyvät kengät ovat sopivan kokoiset, pysyvät hyvin jalassa ja auttavat pysymään pystyssä. Näyttääkö kotipihasi ja lähiympäristösi kulkuväylineen asianmukaisilta talven jäljiltä? Jos liikut polkupyörällä, onhan pyöräsi asianmukaisesti huollettu talven jäljiltä ja pyöräilykypäräsi ehjä? Kaatumisen ehkäisy on ennen kaikkea tiedostamista ja tekoja, joiden toteutumiseen voi jokainen vaikuttaa arjen valinnoillaan.

Kokemuksia ensimmäisestä OTAGO-ryhmästä

EKLI-hankkeen ensimmäinen ”OTAGO-harjoittelu ja kaatumisen ehkäisy” -koulutus toteutettiin viime vuoden marraskuussa. Koulutuksen käyneistä liikunnan vertaisohjaajista ensimmäiset kolme aloitti ohjelman mukaisesti harjoittelevan pienryhmän ohjaamisen Kanta-Hämeen Luustoyhdistyksessä helmikuussa. Ryhmän perustaminen kävi ohjaajien mukaan yllättävänkin helposti ja kiinnostuneita osallistujia löytyi heti riittävästi.

Ohjaajien mukaan kurssi meni kokonaisuutena melko hyvin. Innostus säilyi koko jakson ajan ja ryhmäläiset pitivät kurssia hyvänä. Ohjaajat kiittelivät ryhmän mielenkiintoa uusia harjoituksia kohtaan sekä sitoutuneisuutta myös kotiharjoitteluun. Kaikki tekivät parhaansa ja monilla näkyi jakson aikana kunnon paranemista.

– Ohjaajat pitivät erityisesti aluksi hyvänä sitä, että heitä oli useampi ohjaaja. Näin he saivat toisistaan tukea ohjaukseen. Toisaalta itse ohjausta oli vertaisohjaajien kokemuksen mukaan selkeää toteuttaa käydyn koulutuksen sekä hyvien ohjelmien perusteella. Alustavasti yhdistyksessä on pohdittu uuden kurssin aloittamista syksyllä.

Kohtaamisia ja uusia ideoita

Tämän lehden ilmestymisen aikaan toinen liikunnan vertaisohjaajille suunnattu koulutus on juuri järjestetty Liikuntakeskus Pajulahdessa Lahdessa. Hakijoita koulutukseen oli ympäri Suomen ja määrä oli niin suuri, että osallistujien karsintaa oli pakko tehdä.

Yhdistysten jäsenten lisäksi hakijoita oli myös Luustoliiton ulkopuolelta – tämä on EKLI-hankkeen tavoitteen mukaista. Tällaiset avoimet koulutukset tutustuttavat ihmisiä luontevasti toisiinsa ja edesauttavat yhteistyön muodostamista yhteisten tarkoitusperien äärelle myös jatkossa. Mikäli sinua kiinnostaa aihe, mutta koulutus jäi tältä kerralta väliin, seuraava koulutus on suunnitteilla tulevalle syksylle.

Tarpeet ja toiveet edellä

EKLI-hanke on muutakin kuin liikunnan vertaisohjaajien koulutuksia ja OTAGO-ohjelman mukaisesti harjoittelevia uusia liikuntaryhmiä. Se on myös liikuntaan ja kaatumisen ehkäisyyn liittyvää kohdennettua tukea Luustoliiton jäsenyhdistyksille muun muassa yhdistysvierailujen muodossa. Se on käyttövalmiita materiaaleja sekä niiden hyödyntämistä osana esimerkiksi jo kokoontuvaa kävely- tai kuntosaliryhmää tai jäsenillassa jaettavia materiaaleja.

Lisäksi se on liikuntaan ja kaatumisen ehkäisyyn liittyvää viestintää, yksittäisten henkilöiden sekä esimerkiksi liikunnan vertaisohjaajien ohjausta ja tukea liikuntaan ja osteoporoosiin liittyvissä asioissa. Hankkeen teemat ovat myös osa liiton laajaa vaikuttamistoimintaa.

Olethan rohkeasti yhteydessä, jos haluat jutella hankkeen teemoihin liittyvistä asioista – työskentelen teitä varten. Kannustan pohtimaan, miten voisit tai voisitte yhdistyksessä hyötyä EKLI-hankkeesta osana Luustoliiton monipuolista tarjontaa.

Merkityksellinen ja kannattava panostus

Hanke sai juuri avustusta viimeiselle hankevuodelleen Opetus- ja kulttuuriministeriöltä. Aikaisempaa suurempi avustus osoittaa, että hankkeen teemat nähdään merkityksellisenä ja taloudellisestikin kannattavana panostuksena.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että syksystä eteenpäin edellä kuvatuille käytännön toimille voidaan antaa nykyistä enemmän aikaa sekä myös muita resursseja. Toimivien käytänteiden muodostuminen lähtee meistä itsestämme sekä halustamme edistää tärkeäksi kokemiamme asioita. Parhaimmillaan liikuntaan ja kaatumisen ehkäisyyn liittyvät käytännön kokeilut voivat kantaa pitkälle ja muodostua vähitellen osaksi pysyvämpiä toimintoja, kuten on esimerkiksi käynyt Luustopiiri-toiminnalle. Ollaan kokeilunhaluisia ja luodaan yhteistä hyvää.

Aurinkoista kevättä ja mahdollisuuksia täynnä olevia kesäpäiviä!

Teksti: Eerika Tiirikainen

Sinua saattaa kiinnostaa