Eduskunnan osteoporoosiryhmä: ”Osteoporoosin hoidon hyvät käytännöt jakoon!”

Tiedote 2.3.2022

Osteoporoosin hoidossa hoitoketjun toimivuus alusta loppuun asti on tärkeässä roolissa. Toimivassa hoitoketjussa osteoporoosia sairastava saa varhaisen diagnoosin, hoidon, omahoidon ohjauksen ja hoidon tehon seurannan.

– Näin toimitaan mahdollisimman kustannusvaikuttavasti ja samalla huomioidaan inhimillinen näkökulma, kansanedustaja ja Eduskunnan osteoporoosiryhmän puheenjohtaja Paula Risikko muistuttaa.

Risikko viittaa siihen tosiasiaan, että osteoporoosi etenee hoitamattomana ja aiheuttaa yleensä uusia, entistä vaikeammin hoidettavia murtumia. Samalla murtumat lisäävät hoidon ja hoivan tarvetta ja voivat lyhentää elinikää merkittävästi. Luustoliiton selvityksen mukaan tällä hetkellä osteoporoosin kokonaisia hoitoketjuja toimii vain muutamissa sairaanhoitopiireissä.

Suomen siirtyessä sote-uudistuksen myötä hyvinvointialueilla tapahtuvaan terveydenhuoltoon on erittäin tärkeää kiinnittää huomio merkittävien kansan- ja pitkäaikaissairauksien hoitoketjujen toimintaan. Osteoporoosi on näistä yksi. Tänään Eduskunnan osteoporoosiryhmä tutustui muutamien sairaanhoitopiirien osteoporoosin hoitoketjuihin.

– Suomessa on olemassa hyviä osteoporoosin hoitoketjukäytäntöjä. Ne pitää saada käyttöön uusilla hyvinvointialueilla, Risikko toteaa ja jatkaa:

– Taustalla on huoli osteoporoosin hoidon epätasa-arvosta, joka tällä hetkellä on ikävä kyllä tosiasia.

Hoitoketjujen käytännön toiminnassa keskeisessä roolissa ovat osaavien perusterveydenhuollon lääkäreiden lisäksi murtuma- ja luustohoitajat:

– Kaikkiin sote-keskuksiin tarvitaan osaavia murtuma- ja luustohoitajia, jotka vastaavat muun muassa potilaiden hoidon ohjauksesta käytännössä, Risikko muistuttaa.

Myös potilasjärjestöt on tärkeää saada mukaan pitkäaikaissairaan hoitoketjuihin. Näin turvataan sairastavan näkökulma sekä omahoidon tuki osana potilaan arkea pitkäkestoisesti.

Pienentynyt luuntiheys on noin 44 %:lla 65 vuotta täyttäneistä. Se on vuosittain jopa 40 000 murtuman taustalla. Osteoporoottisen murtuman saaneella on 2–4-kertainen riski saada uusi murtuma. Murtumien ilmaantuvuus kasvaa eksponentiaalisesti ikääntymisen myötä. Selkärangan murtumat lisäävät kuolleisuutta 8-kertaiseksi. Lonkkamurtuman saaneista joka viides kuolee vuoden sisällä murtumasta. Osteoporoosin hoito on tehokasta: hyvällä hoidolla vähennetään murtumariskiä 6–12 kuukauden kuluessa 50–80 %:lla.

Lisätietoja:

Suomen Luustoliitto ry