Lakialoite: Digitukipiste joka kuntaan

TIEDOTE 30.4.2024: Osa suomalaisista putoaa digikuiluun

Henkilökorttia et saa, koska sen saaminen edellyttää sähköistä palvelua. Junalippua et voi ostaa enää asemalta tai junasta, vaan täytyy käyttää VR:n nettisivuja tai sovellusta. On myös kauppoja, joissa et voi enää maksaa käteisellä. Puhutaan jopa digitaalisen euron käyttöönotosta.

Myös terveydenhuollossa on entistä enemmän siirrytty digitaalisuuteen. Reseptit ovat Kanta-palvelussa, verikoetulokset voit löytää Maisasta tai vastaavasta. Myös digitaalisia hoitopolkuja on tarjolla ja Terveyskyla.fi-palvelussa on omahoidon tietoa ja -tukea.

Kaiken tämän keskellä tuntuu monelta unohtuneen, että Suomessa arvioidaan olevan 600 000 digipudokasta. Tähän ryhmään kuuluu niin nuoria ja työikäisiä kuin iäkkäitäkin henkilöitä. He eivät pysty käyttämään tai osaa käyttää digitaalisia palveluita tai laitteita. Osa voi olla vammautuneita tai huonolla kielitaidolla varustettuja henkilöitä tai ikäihmisiä, joilla voi olla aisteissa tai motoriikassaan iän ja/tai sairauden tuomia rajoitteita. Myös taloudelliset seikat voivat estää digitaalisten palveluiden käytön.

Esimerkiksi 65–74-vuotiaista puolet käyttää internettiä päivittäin, 75–89-vuotiaista vain 20 %. Ikäihmiset ovat hyvin heterogeeninen ryhmä: osa koskee tietokoneeseen pakosta, kun on aika maksaa laskuja verkkopankissa. Osa taas avaa tietokoneen heti ensimmäisenä aamulla ja lukee päivän lehden sähköisenä aamupalan ohessa. Jotkut sen sijaan eivät uskalla käyttää digilaitteita tietoturvaan tai nettihuijauksiin liittyvien pelkojen vuoksi.

Apua digiasioissa voi olla tarjolla joillain paikkakunnilla, mutta kyseessä saattaa olla satunnainen vapaaehtoistyö. Osa maksaa digituesta, mutta usein tuki tarjotaan verkossa. Sen sijaan paikan päällä tehtävästä tuesta voidaan velottaa. Tämän päälle asiointia varten täytyy matkustaa, joka sekin yleensä maksaa.

Digitukea tarvitaan eri muodoissa, koska tuen tarvitsijoiden lähtökohdat ovat erilaiset. Etätukea löytyy, mutta on myös lähituen tarvetta, jopa kotiin asti. Tukea tarvitaan sähköisten palvelujen käyttämiseen, sekä myös laitteiden ostoon ja käyttöönottoon. Lisäksi tuen saaminen kertaluontoisesti ei auta kaikkia – tukea saatetaan tarvita samaan asiaan monta kertaa.

Suomen Luustoliitto ry on Digituki joka kuntaan -hankkeessa yhteistyössä Suomalaisen Naisliiton kanssa. Tavoitteenamme on taata lakisääteiset, digihaasteisiin apua tarjoavat tukipisteet jokaiseen kuntaan. Haastamme kaikki allekirjoittamaan kansalaisaloitteen osoitteessa https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/13077

Asia etenee eduskuntaan, jos sitä on 16.8.2024 mennessä kannattanut vähintään 50 000 ihmistä. Olethan sinäkin mukana?

Lisätietoja:
Suomalainen Naisliitto ry: