Vertaistuki

Vertaistuella tarkoitetaan vastavuoroista apua ja tukea, jota samankaltaisessa elämäntilanteessa olevat henkilöt yhdessä jakavat. Vertaisen kanssa jaetut kokemukset ja tuki ovat se omahoidon kulmakivi, jota ammattilainen ei pysty tarjoamaan. Vertaistuki voi olla vapaamuotoista tai organisoitua.

Luustoyhdistyksissä ihmiset tapaavat toisiaan ja vaihtavat näissä tilanteissa ajatuksia toistensa kanssa. Osassa yhdistyksiä järjestetään vertaistuki-iltoja tai -ryhmiä.  Joissain yhdistyksissä on nimettyjä vertaistukihenkilöitä, joihin voi ottaa yhteyttä. Kysy ja ota selvää oman alueesi vertaistuesta!

Luustoliiton julkaisemaa Yhdessä matkalla osteoporoosin kanssa –kirjaa lukiessasi voit peilata omia ajatuksiasi luustokuntoutujien teksteihin. Muutamaan riviin tiivistetyt kokemukset ja käytännön vinkit ovat tarkoitettu rohkaisuksi ja vertaistueksi samassa tilanteessa oleville. Tutustu myös vertaistarinoihin.

2020 – 2021 tulossa olevat vertaiskoulutukset:

HUOM! Koulutusten aikatauluja on jouduttu muuttamaan koronatilanteen vuoksi.

Voimaa vertaisuudesta -peruskoulutus 9.11.2020 Helsingissä

• Tämä koulutus on siirretty poikkeustilanteen vuoksi huhtikuulta marraskuulle.
  • Paikka: SOSTEn kokous- ja koulutustilat, Yliopistonkatu 5, 6. krs., 00100 Helsinki.
  • Koulutuksessa pohditaan yhdessä muun muassa vertaistuen merkitystä, tarkastellaan omassa elämässä eteenpäin kantavia tekijöitä ja tutustutaan Luustoliiton ja sen jäsenyhdistysten vertaistukijana toimimisen mahdollisuuksiin.
  • Katso koulutuksen ohjelma tästä: Voimaa vertaisuudesta -koulutuksen ohjelma
  • Koulutus ja tarjoilut ovat osallistujille maksuttomat
  • Osallistujien matkakuluja korvataan 40 € saakka julkisten kulkuvälineiden mukaan.
  • Kysy vapaita paikkoja koulutukseen Jenny Lohikiveltä:
    jenny.lohikivi@luustoliitto.fi tai 050 512 9117

Virkistys- ja ideapäivät 11.-12.12.2020 Tampereella

• Luustoliiton vertaiskoulutuksen käyneille vertaistukijoille.
  • Paikka: Holiday Club Tampereen kylpylä
  • Virkistys- ja ideapäivät ovat osallistujille maksuttomat sisältäen majoituksen täysihoidolla kahden hengen huoneissa.
  • Päivien ohjelma julkaistaan syksyn aikana!
  • Kutsu vertaistukijoiden Virkistys- ja ideapäiville
  • Sitovat ilmoittautumiset Jenny Lohikivelle viimeistään 4.11.2020 mennessä:
    jenny.lohikivi@luustoliitto.fi tai 050 512 9117

Voimaa vertaisuudesta -peruskoulutus 13.3.2021 Helsingissä

• Koulutus ja tarjoilut ovat osallistujille maksuttomat.

Virtaa vertaisuudesta -jatkokoulutus 7.-8.5.2021

• Voimaa vertaisuudesta -peruskoulutuksen käyneille.
  • Koulutuksessa teemana ovat mm. sairastumisen aiheuttamat tunteet itsessä ja toisessa. Koulutuksessa käsitellään vuorovaikutusta, kuten aktiivisen kuuntelemisen taitoja, sekä vertaisen omaa jaksamista. Keskeisessä roolissa koulutuspäivissä ovat yhteiset keskustelut ja pohdinnat.
  • Koulutus on osallistujille maksuton sisältäen majoituksen täysihoidolla kahden hengen huoneissa.
  • Koulutukseen osallistuvilta edellytetään sitoutuneisuutta vertaistoimintaan.

Ilmoittautuminen ja lisätietoja vertaiskoulutuksista: Jenny Lohikivi 050 512 9117, jenny.lohikivi@luustoliitto.fi

Muutokset mahdollisia.

Vertaistukijaksi – Iloa ja valoa itselleni ja muille

Vertaistukija on kanssakulkija, joka oman tarinansa ja kokemuksensa jakamisen kautta auttaa ja tukee muita samassa tilanteessa olevia heidän kuntoutumisensa polulla. Vertaisena toimiminen on antoisaa: se tuo hyvää oloa itselle, tarjoaa mielenkiintoisia kohtaamisia ja mahdollisuuden oppia uutta. Oman tarinan työstäminen matkalla vertaistukijaksi voi olla keino jäsentää omaa sairastumistaan.

Ryhtyäksesi vertaistukijaksi et tarvitse mitään erityistaitoja. Sinulla ei tarvitse olla kattavaa tietämystä osteoporoosista tai omahoidosta, sillä vertaisuus pohjaa omaan kokemukseesi. Edellytyksenä vertaistukijana toimimiselle on tunne siitä, että olet sinut sairautesi kanssa ja vertaistukijana toimiminen innostaa sinua. Tärkeintä on jakaa omaa kokemustaan voimavarakeskeisesti ja olla kanssakulkija muille samassa tilanteessa oleville vaikka vain pienen hetken.

Moninaisia vertaistehtäviä

Vertaistukijana voit toimia joko Luustoliiton tai sen jäsenyhdistysten toiminnassa hyvin erilaisissa tehtävissä oman kiinnostuksesi mukaan. Luustoyhdistyksessäsi voit toimia esimerkiksi vertaisryhmän ohjaajana, järjestää vertaiskahvilatoimintaa tai tarjota vertaistukea kahdenkeskisissä tapaamisissa. Juttele oman alueesi jäsenyhdistyksessä vertaisena toimimisen mahdollisuuksista.

Luustoliitto tarjoaa vertaistukijoille myös kertaluontoisia vertaistehtäviä, kuten lehtihaastatteluihin osallistuminen tai oman tarinan kertominen ammattilaisten koulutuksissa.

Vertaistukijana kuntoutumiskurssilla

Luustoliiton vertaistoiminnassa sinulla on mahdollisuus toimia kuntoutumiskursseilla yhteistyössä ammattilaisen kanssa. Vertaistukijana voit toimia joko internetin kautta toteutettavalla verkkokurssilla tai Luustokurssilla. Toimintaan voit osallistua pienellä tai isolla panoksella oman mielenkiintosi ja mahdollisuuksiesi mukaan. Voit kertoa oman kokemuksesi vaikkapa omahoidon toteuttamisesta omassa arjessasi esimerkiksi kirjoittamalla tai vierailemalla yhdessä kurssitapaamisessa. Voit olla mukana verkkokurssin keskusteluissa tai ohjata oman ryhmätilanteen. Vertaistehtävistä sovitaan henkilökohtaisesti ja niitä räätälöidään yksilöllisesti. Sinun ei tarvitse sitoutua kurssitoimintaan pitkäkestoisesti, ellet niin halua.

Vertaistukijoiden koulutus

Luustoliitto tarjoaa vertaistukijoille koulutusta ja tukea vertaisena toimimiseen niin luustoyhdistyksessä kuin Luustoliitossa. Vertaisten koulutuksissa ja tapaamisissa opitaan yhdessä ja kehitetään toimintaa. Vertaistukijan omalla ryhmällä ja sen jäsenten välisellä verkostoitumisella on tärkeä rooli.

Vertaiskoulutuksiin voit osallistua, jos olet luusto- tai osteoporoosiyhdistyksen jäsen tai olet käynyt Luustoliiton kuntoutus- / verkkokurssin. Lisäksi olet innostunut aloittamaan vertaistukijana toimimisen tai olet jo toiminut aktiivisesti vertaisena.

• Voimaa vertaisuudesta -peruskoulutus on yhden päivän mittainen. Koulutuksessa pohditaan yhdessä muun muassa vertaistuen merkitystä ja tutustutaan Luustoliiton ja sen jäsenyhdistysten vertaistukijana toimimisen mahdollisuuksiin.
    • Virtaa vertaisuudesta -jatkokoulutus on kaksipäiväinen ja se sisältää mukavaa yhdessä tekemistä ja oppimista. Yhtenä koulutuksen teemana ovat sairastumisen aiheuttamat tunteet itsessä ja toisessa. Koulutus on tarkoitettu sinulle, joka olet jo käynyt peruskoulutuksen.
    • Räätälöityjä koulutuksia järjestetään tarpeen mukaan.
    • Vertaiskoulutuksen käyneille järjestetään virkistystapahtumia.

Koulutuksista saat valmiuksia ja tukea vertaistukijana toimimiseen. Tärkeä anti koulutuspäivissä on muiden samassa tilanteessa olevien tapaaminen, yhteiset keskustelut ja pohdinnat.

Liisa Pesonen kertoo kokemuksiaan vertaiskoulutuksista ja vertaisena toimimisesta.