Verkko- ja etäkurssit

Onko sinulla todettu osteoporoosi tai osteopenia? Haluaisitko perehtyä sairauteesi tarkemmin ja vahvistaa luustoterveellisiä elintapoja omassa arjessasi? Kaipaatko vertaistukea, muiden kokemuksia ja ammattilaisen vinkkejä kuntoutumisesi tueksi? Lähde mukaan Luustoliiton verkko- tai etävälitteiselle kuntoutumiskurssille! Kurssilta saat eväitä osteoporoosin kanssa elämiseen sekä tietoa, tukea ja voimia omahoitoon ja kuntoutumiseen.

Puupöydällä kahvikuppi, jossa maitovaahdossa sydänkuvio. Reunalla kannettavan tietokoneen kulma sekä muistikirja.

Mukaan kurssille?

Kurssit ovat maksuttomia, mutta edellyttävät sitoutumisen koko kurssiin. Aiempaa verkko- tai etävälitteisen kurssin kokemusta et tarvitse.

Verkkokurssi sisältää helppokäyttöisen kurssialustan tai sovelluksen ja sen käytön opastuksen, lähitapaamiset kurssin alussa ja lopussa, vähintään yhden videovälitteisen tapaamisen, itsenäistä työskentelyä verkossa, kurssimateriaalin ja Luustoliiton ammattilaisohjauksen.

Etävälitteinen luustokurssi sisältää videovälitteiset tapaamiset, kurssimateriaalin, itsenäistä työskentelyä tapaamisten välillä ja Luustoliiton ammattilaisohjauksen.

Kursseille osallistuminen edellyttää:

• nettiyhteydellä, kameralla ja mikrofonilla varustettua tietokonetta, älypuhelinta tai tablettia, jota olet tottunut käyttämään sekä
  • valmiutta sitoutua aktiivisella otteella kurssin tapaamisiin ja niiden välillä tehtäviin/pohdintoihin.

Yhdelle kurssille valitaan 5-10 osallistujaa. Valinnoissa huomioidaan mahdollinen aiempi osallistuminen Luustoliiton kuntoutumiskursseille tai muille sopeutumisvalmennuskursseille. Valinnoissa painotetaan myös hakijan tarvetta kurssille. Kannattaa siis kuvailla mahdollisimman monipuolisesti, miksi hyötyisit kurssista.

Etävälitteiset kurssit vuonna 2021

Kurssi sisältää 6 videovälitteistä tapaamista, jotka järjestetään 13.4.2021 alkaen tiistaisin klo 10.00-11.30. Kurssin hakuaika on 8.-28.2.2021. Kurssille voi hakea asuinkunnasta riippumatta kuka tahansa aikuinen, jolla on todettu osteoporoosi tai osteopenia. Kaikki Etävälitteiset Luustokurssit ovat osallistujille maksuttomia ja sisällöltään samanlaisia.
Lisätietoa kurssista

Kurssi sisältää 6 videovälitteistä tapaamista, jotka järjestetään 13.4.2021 alkaen tiistaisin klo 16.30-18.00. Kurssin hakuaika on 8.-28.2.2021. Kurssille voi hakea asuinkunnasta riippumatta kuka tahansa aikuinen, jolla on todettu osteoporoosi tai osteopenia. Kaikki Etävälitteiset Luustokurssit ovat osallistujille maksuttomia ja sisällöltään samanlaisia.
Lisätietoa kurssista

Kurssi sisältää 6 videovälitteistä tapaamista, jotka järjestetään 14.4.2021 alkaen keskiviikoisin klo 10.00-11.30. Kurssin hakuaika on 8.-28.2.2021. Kurssille voi hakea asuinkunnasta riippumatta kuka tahansa aikuinen, jolla on todettu osteoporoosi tai osteopenia. Kaikki Etävälitteiset Luustokurssit ovat osallistujille maksuttomia ja sisällöltään samanlaisia.

Luustokurssi Etäryhmässä 30.3.-4.5.2021

Kurssin järjestää Luustoliiton yhteistyökumppani Helsingin kaupungin palvelukeskuksesta. Kurssi on suunnattu helsinkiläisille eläkeläisille ja työttömille, joilla on todettu osteoporoosi tai osteopenia. Kaikki Etävälitteiset Luustokurssit ovat osallistujille maksuttomia ja sisällöltään samanlaisia.

Kurssin ohjelma ja ilmoittautumisohjeet.

Verkkokurssit vuonna 2021

Seuraavat verkkokurssit järjestetään syksyllä 2021.

Verkkokurssin kesto on 3 kuukautta. Pääsääntöisesti verkkokurssilla on alussa ja lopussa lähitapaaminen. Muuten kurssi etenee verkkotyöskentelynä, jonka aikana voit päättää osallistumiseesi sopivimman ajankohdan. Lisäksi verkkokurssin aikana on yksi videovälitteinen tapaaminen. Vertaistuki ja yhdessä oppiminen on kurssilla keskeistä.

Kurssilta voimia kuntoutumiseen

Verkko- ja etävälitteisellä kurssilla käsitellään osteoporoosia, monipuolista ravitsemusta, kalsiumin, proteiinin ja D-vitamiinin saantia, liikuntaa, kaatumisen ehkäisyä sekä lepoa ja rentoutumista. Lisäksi tarkastellaan omaa matkaa osteoporoosin kanssa ja siinä eteenpäin kantavia voimavaroja.

Kurssiteemoja käsitellään omaan arkeen liittyvien tehtävien ja pohdintojen avulla sekä muiden ryhmäläisten kanssa keskustellen. Teemojen pohdinnassa voit hyödyntää itsellesi mielekkäitä keinoja, esimerkiki kirjoittamista, valokuvia, piirroksia tai itsellesi tuttuja sovelluksia. Tapaamisten välillä voit itse päättää osallistumiseesi sopivimman ajankohdan. Vertaistuki ja yhdessä oppiminen ovat kurssilla keskeistä. Kurssien ohjaajana toimii Luustoliiton ammattilainen.

"Kurssikaverin innoittamana kaivoin sukset esiin ja kävin hiihtolenkillä."
"Kurssilla oivalsi miten asiat liittyvät toisiinsa ja miten paljon itse voi tehdä. Omasta terveydestähän tässä on kyse."
"Tuli käytettyä tietokonetta enemmän. Nyt juttelen lastenlasten kanssa Skypessä."
"Sain taas uutta puhtia. Ryhmästä sai vertaistukea ja ohjaaja oli kannustava."
Vieritä ylös