Verkkokurssit

Onko sinulla todettu osteoporoosi tai osteopenia? Haluaisitko perehtyä sairauteesi tarkemmin ja vahvistaa luustoterveellisiä elintapoja omassa arjessasi? Kaipaatko vertaistukea, muiden kokemuksia ja ammattilaisen vinkkejä kuntoutumisesi tueksi? Lähde mukaan Luustoliiton verkkokurssille! Kurssilta saat eväitä osteoporoosin kanssa elämiseen sekä tietoa, tukea ja voimia omahoitoon ja kuntoutumiseen.

Verkkokurssit syksyllä 2021

1. Verkkokurssi 27.8.-19.11.2021 (tapaamiset videovälitteisesti)

Kurssi sisältää videovälitteisen aloitus-, väli- ja päätöstapaamisen, ohjatun verkkojakson sekä itsenäistä työskentelyä. Kurssin hakuaika on 24.5.-20.6.2021. Kurssille voi hakea asuinkunnasta riippumatta kuka tahansa aikuinen, jolla on todettu osteoporoosi tai osteopenia. Kaikki verkkokurssit ovat osallistujille maksuttomia ja sisällöltään samanlaisia. Lue lisää kurssista!

2. Verkkokurssi 2.9.-25.11.2021 (aloitus- ja päätöstapaaminen Kokkolassa)

Kurssi sisältää aloitus- ja päätöstapaamisen Kokkolassa. Lisäksi kurssilla on ohjattu verkkojakso, joka sisältää itsenäistä työskentelyä ja yhden videotapaamisen koko ryhmän kesken. Kurssin hakuaika on 24.5.-20.6.2021. Kurssille voi hakea asuinkunnasta riippumatta kuka tahansa aikuinen, jolla on todettu osteoporoosi tai osteopenia. Kaikki verkkokurssit ovat osallistujille maksuttomia ja sisällöltään samanlaisia. Lue lisää kurssista!

Muutokset syksyn 2021 kursseihin ovat mahdollisia.

Mukaan kurssille?

Kurssit ovat maksuttomia, mutta edellyttävät sitoutumisen koko kurssiin. Aiempaa verkkokurssikokemusta et tarvitse. Verkkokurssi sisältää helppokäyttöisen kurssialustan tai sovelluksen ja sen käytön opastuksen, ryhmän tapaamiset kolme kertaa kurssin aikana, itsenäistä työskentelyä verkossa, kurssimateriaalin ja Luustoliiton ammattilaisohjauksen. Kurssin kesto on 3 kuukautta. Kurssin itsenäiselle verkkotyöskentelylle voit päättää itsellesi sopivimman ajankohdan.

Verkkokurssille osallistuminen edellyttää

• nettiyhteydellä, kameralla ja mikrofonilla varustettua tietokonetta, älypuhelinta tai tablettia, jota olet tottunut käyttämään,
  • mahdollisuutta osallistua kurssin videotapaamisiin sekä
  • valmiutta sitoutua aktiivisella otteella 3 kk pituiselle kurssille ja sen tehtäviin omassa tahdissa.

Yhdelle verkkokurssille valitaan noin 10 osallistujaa. Valinnoissa huomioidaan mahdollinen aiempi osallistuminen Luustoliiton kuntoutumiskursseille tai muille sopeutumisvalmennuskursseille. Valinnoissa painotetaan myös hakijan tarvetta kurssille. Kannattaa siis kuvailla mahdollisimman monipuolisesti, miten ja miksi hyötyisit kurssista.

Kurssilta voimia kuntoutumiseen

Verkkokurssilla käsitellään osteoporoosia, monipuolista ravitsemusta, kalsiumin, proteiinin ja D-vitamiinin saantia, liikuntaa, kaatumisen ehkäisyä sekä lepoa ja unta. Kurssin teemojan tarkastellaan oman arkesi näkökulmasta. Lisäksi tarkastellaan omaa matkaa osteoporoosin kanssa ja siinä eteenpäin kantavia voimavaroja.

Kurssiteemoja käsitellään omaan arkeen liittyvien tehtävien ja pohdintojen avulla sekä muiden ryhmäläisten kanssa keskustellen. Teemojen pohdinnassa voit hyödyntää itsellesi mielekkäitä keinoja, esimerkiksi kirjoittamista, valokuvia, piirroksia tai itsellesi tuttuja sovelluksia. Kutakin teemaa käsitellään noin 1-2 viikkoa kerrallaan, joiden aikana voit itse päättää osallistumiseesi sopivimman ajankohdan. Vertaistuki ja yhdessä oppiminen ovat kurssilla keskeistä.

Lisätietoja: Jenni Tuomela 050 594 3093 jenni.tuomela@luustoliitto.fi