Etävälitteiset kurssit

Onko sinulla todettu osteoporoosi tai osteopenia? Haluaisitko perehtyä sairauteesi tarkemmin ja vahvistaa luustoterveellisiä elintapoja omassa arjessasi? Kaipaatko vertaistukea, muiden kokemuksia ja ammattilaisen vinkkejä kuntoutumisesi tueksi? Lähde mukaan Luustoliiton etävälitteiselle kuntoutumiskurssille! Kurssilta saat eväitä osteoporoosin kanssa elämiseen sekä tietoa, tukea ja voimia omahoitoon ja kuntoutumiseen.

Etävälitteiset kurssit syksyllä 2021

1. Etävälitteinen kurssi 25.8.–29.9.2021

Kurssi sisältää 6 videovälitteistä tapaamista, jotka järjestetään 25.8.2021 alkaen keskiviikkoisin klo 10.00–11.30. Kurssille voi hakea asuinkunnasta riippumatta kuka tahansa aikuinen, jolla on todettu osteoporoosi tai osteopenia. Kaikki etävälitteiset Luustokurssit ovat osallistujille maksuttomia ja sisällöltään samanlaisia. Kurssin osallistujavalinta on tehty ja siitä on ilmoitettu osallistujille. Lisätietoa kurssista.

2. Etävälitteinen kurssi 19.10.-23.11.2021

Kurssi sisältää 6 videovälitteistä tapaamista, jotka järjestetään 19.10.2021 alkaen tiistaisin klo 10.00-11.30. Kurssin hakuaika on 9.8.–5.9.2021. Kurssille voi hakea asuinkunnasta riippumatta kuka tahansa aikuinen, jolla on todettu osteoporoosi tai osteopenia. Kaikki etävälitteiset Luustokurssit ovat osallistujille maksuttomia ja sisällöltään samanlaisia. Kurssin osallistujavalinta on tehty ja siitä on ilmoitettu osallistujille. Lisätietoa kurssista.

3. Etävälitteinen kurssi 19.10.-24.11.2021

Kurssi sisältää 6 videovälitteistä tapaamista, jotka järjestetään 19.10.2021 alkaen keskiviikkoisin klo 16.30-18.00 (paitsi ensimmäinen tapaaminen, joka on ti 19.10.2021 klo 16.30-18.00). Kurssin hakuaika on 9.8.–5.9.2021. Kurssille voi hakea asuinkunnasta riippumatta kuka tahansa aikuinen, jolla on todettu osteoporoosi tai osteopenia. Kaikki etävälitteiset Luustokurssit ovat osallistujille maksuttomia ja sisällöltään samanlaisia. Kurssin osallistujavalinta on tehty ja siitä on ilmoitettu osallistujille. Lisätietoa kurssista.

Muutokset syksyn 2021 kursseihin ovat mahdollisia.

Mukaan kurssille?

Kurssit ovat maksuttomia, mutta edellyttävät sitoutumisen koko kurssiin. Aiempaa etävälitteisen kurssin kokemusta et tarvitse. Etävälitteinen luustokurssi sisältää videovälitteiset tapaamiset, kurssimateriaalin, itsenäistä työskentelyä tapaamisten välillä ja Luustoliiton ammattilaisohjauksen. Kurssi koostuu kuudesta 1,5 h mittaisesta videotapaamisesta kerran viikossa ryhmän kanssa. Tapaamisten välillä teet itsenäisesti omaan arkeesi liittyviä pieniä tehtäviä ja pohdintoja.

Etävälitteiselle kurssille osallistuminen edellyttää

• nettiyhteydellä, kameralla ja mikrofonilla varustettua tietokonetta, älypuhelinta tai tablettia, jota olet tottunut käyttämään sekä
  • valmiutta sitoutua aktiivisella otteella kurssin tapaamisiin sekä niiden välillä tehtäviin ja pohdintoihin.

Yhdelle etävälitteiselle kurssille valitaan noin 5 osallistujaa. Valinnoissa huomioidaan mahdollinen aiempi osallistuminen Luustoliiton kuntoutumiskursseille tai muille sopeutumisvalmennuskursseille. Valinnoissa painotetaan myös hakijan tarvetta kurssille. Kannattaa siis kuvailla mahdollisimman monipuolisesti, miten ja miksi hyötyisit kurssista.

Kurssilta voimia kuntoutumiseen

Verkkokurssilla käsitellään osteoporoosia, monipuolista ravitsemusta, kalsiumin, proteiinin ja D-vitamiinin saantia, liikuntaa, kaatumisen ehkäisyä sekä lepoa ja unta. Kurssin teemoja tarkastellaan oman arkesi näkökulmasta. Lisäksi tarkastellaan omaa matkaa osteoporoosin kanssa ja siinä eteenpäin kantavia voimavaroja.

Kurssiteemoja käsitellään omaan arkeen liittyvien tehtävien ja pohdintojen avulla sekä muiden ryhmäläisten kanssa keskustellen. Teemojen pohdinnassa voit hyödyntää itsellesi mielekkäitä keinoja, esimerkiksi kirjoittamista, valokuvia, piirroksia tai itsellesi tuttuja sovelluksia. Tapaamisten välillä voit itse päättää osallistumiseesi sopivimman ajankohdan. Vertaistuki ja yhdessä oppiminen ovat kurssilla keskeistä. Kurssien ohjaajana toimii Luustoliiton ammattilainen.

“Kurssikaverin innoittamana kaivoin sukset esiin ja kävin hiihtolenkillä.”

“Sain taas uutta puhtia. Ryhmästä sai vertaistukea ja ohjaaja oli kannustava.”

“Tuli käytettyä tietokonetta enemmän. Nyt soitan videopuheluita lastenlapsille.”

“Kurssilla oivalsi miten asiat liittyvät toisiinsa ja miten paljon itse voi tehdä. Omasta terveydestähän tässä on kyse.”

Lisätietoja: Pauliina Tamminen 050 371 4558 pauliina.tamminen@luustoliitto.fi