Salon Luustoyhdistys

Yhdistys on kansanterveys-, potilas- ja liikuntajärjestö, jonka toiminta tukee erityisesti luustokuntoutujia tehden yhteistyötä terveys-, sosiaali- ja liikuntatoimen kanssa. Jäseneksi voivat liittyä ketkä tahansa terveystiedoista ja vapaaehtoistoiminnasta kiinnostuneet henkilöt. Yhdistyksen kotipaikka on Salo. Jäseniä on myös Kemiönsaarelta, Koski Tl:n, Lohjan, Someron ja muitten lähikuntien alueelta. Kts. jäsentapaamiset ja muu toiminta alta.

Salon Luustoyhdistys ry

Emännät/myyjäistoimikunta
Heljä Heininen p.050 5449891 Oili Virta p.0400 693273
Isännät: Heikki Männikkö ja Raimo Toivonen
Toiminnantarkastaja: Sirpa Saarikoski, varatoiminnantarkastaja Sirkka-Liisa Jonsson
Salon Vammaisneuvoston varajäsen on Mervi Aho p.04 5773602 mervi.r.aho@gmail.p. 0400 531268,

Vertaistukihenkilöt
Aino Männikkö (Salo) p. 0400 531268, mannikko.aino(a)gmail.com
Eira Degener (Somero) p.050 5586586 eira.degener(a)somero.fi
Elina Friberg (Salo) p.044 5689929, epfriberg(a)gmail.comp
Sinikka Kähkönen (Särkisalo) p.040 7757925
Raimo Toivonen (Salo) p.050 5639820, jalmaritoivonen(a)gmail.com
Sirpa Saarikoski Halikko) p. 040 8379695 saarikoskisirpa(a)gmail.com
Riitta Lahti (Koski Tl) p.044 5840939 kasperintie.11(a)live.fi
Maija Leirola (Perniö) p. 0400 743605
Synnöve Ojala (Salo) p. 040 8424563 ojalasynnve8@gmail.com

HUOM. Ajankohtaista tietoa syksyn toiminnasta saat yhdistyksen hallituksen edustajilta  kts. yhteystiedot

Luustopiiritoiminta alkoi tammikuussa 2014. Diagnoosin saaneille omahoidon tueksi tarkoitettu ryhmätoiminta tapahtuu pienryhmissä, joihin otetaan max. 10 – 12 henkilöä, kokoontumisia on 5, ne kestävät 1½ tuntia sisältäen luennon, liikuntatuokion ja keskustelua annetuista aiheista. Kokoontumisväli on 2 – 4 vk. Vertaistukihenkilöt varaavat paikan ja luennoijan oman alueen ammattilaisista.  Luustoliiton  projektipäällikkö Jenni Tuomela on laatinut ohjelman ja yhdistys käyttää luentomateriaalia seuraavissakin ryhmissä.

Toiminnastamme saat tietoa seuraamalla ilmoituksiamme Salon kaupunkitiedotteessa, Salon Seudun Sanomien viikkokalenterissa, Salonjokilaakson Yhdistykset palstalla ja SYTY ry:n, terveysasemien, ikäkeskusten ja kirjastojen ilmoitustauluilla. Tilanteen mukaan ilmoitus luennoista esimerkiksi Somero-lehdessä, Auranmaan viikkolehdessä ja Lohjan aluelehdissä.  Yhdistysesitettä saa sähköpostiosoitteeseen jäsenasiainhoitajalta ja sihteeriltä.

Vertaistukiryhmä kokoontuu Salossa syksystä kevääseen kk:n 1. to klo 16 (paitsi tammikuu). KoskiTl:n alueella liikuntaryhmän yhteydessä voi asioida. Muulloinkin voi lähestyä vertaistukihenkilöitä puhelimitse ja sähköpostein. Kahdenkeskiset tapaamiset ovat mahdollisia. Tapaamisissa diagnoosin saanut tai osteoporoosin oireita omaava saa tietoa sekä tukea selviytyäkseen sairautensa kanssa. Osteoporoosin tutkimukset ja hoito voi tapahtua terveyskeskuksessa ja tarvittaessa erikoissairaanhoidossa. Vertaistukihenkilön tapaamiseen kannattaa ottaa mukaan tutkimustulokset: luuntiheysmittaus = DXA(ei ultraäänitutkimus kantapäästä), laboratorio- ja röntgentutkimukset sekä hoitotiedot. Saat osteoporoosin käypähoito esitteen potilasversion ja luustopassin sekä liikunta- ja ravintoesitteet.  Erilaisten hakukaavakkeitten täyttämisessä annetaan apua. Sirpa on osallistunut verkkovalmennukseen, jota hän suosittelee omahoidon tueksi hyvien kokemusten perusteella.

Jatkamme Pirteyttä Päiviin-ryhmissä eli  jäseniämme toimii vertaisohjaajina Salon 60+ ryhmissä. Kts. Pirteyttä Päiviin – esite  ja liikuntaopas, joita saa uimahallilta ja palvelupisteistä,

Ohjaajille koulutusta, hakemuskaavakkeita Ainolla ja sähköpostilla saatavana. Myös Salon erityisryhmien liikunnanohjaaja Marita Säilältä voi tiedustella koulutuksia. Monille alueille tarvittaisiin lisää ohjaajia. Vakuutus on voimassa kaikissa jäsentemme ohjaamissa ryhmissä tapaturmien ja sairauskohtausten varalta. Ohjeet ovat ohjaajilla. Liikuntaohjeita saa yhdistykseltä jäsentapaamisissa ja eri tilaisuuksissa. Yhdistys on tilannut t-paitoja, joita jaamme jäsenille jäsentilaisuuksissa 10 euron hintaan. Tilanteen mukaan eri kokoja voidaan tilata lisää. Synnöve Ojala hoitaa asiaa.

Hyvinvointipiste Linjurissa Vilhonkatu 14 Salo, on suljettu toistaiseksi.  Yhdistyksemme varaam SYTY:ista ajoista tapahtumasivuilla ja SSS:n tapahtumakalenterissa.

Salonvanhuspalveluiden kaikille vanhuksille avoin asiakasraati kokoontui kaupungintalolla 11.2. Syyskauden kokoontumiset on peruutettu. Yhdistys tekee yhteistyötä Ikäkeskus Majakan (Hornintie 5 Halikko) kanssa. Ikäkeskus Reimarin toiminta on tauotettu toistaiseksi koronaepidemian takia.

Salon SYTY ry on Salon alueen potilas- ja vammaisyhdistysten yhteinen järjestö, joka tarjoaa jäsenyhdistyksilleen maksuttoman kokoontumispaikan, internetyhteyden sekä kopiointipalvelua. Yhdistysaktiiveille järjestetään koulutusta eri tehtäviin. Yhdistysten luentotilaisuudet ovat yleensä kaikille avoimia ja maksuttomia. SYTY:n hallitus valitaan vuosikokouksessa helmi/maaliskuussa yhdistysten edustajista. Yhdistykset saavat käyttää SYTY:n kahvia, teepusseja ja sokeria tarjoiluun. Toiminnanjohtaja Veera Hälli p. 0400 752611 veera.halli@salonsyty.fi osallistuu myös Salon tk:n vastaanottotoiminnan kehittämistyön seurantaryhmään, yhdistyssihteeri Aki Peltoniemi p. 044 5550938 aki.peltoniemi@salonsyty.fi, yhdistyssihteeri Hanna Virtanen p. 040 3562016 hanna-maija.virtanen@salonsyty.fi, toimistoemäntä Sirpa Kanervalta voi tilata tarjoiluun suolaista ja makeaa   p. 044 7728250 syty@salonsyty.fi. Digi-Pysäkki toimii ajanvarauksella ma-to klo 10-14, p. 044 7811475 Niko Lehtonen tai digipysakki@salonsyty. Lisää tietoa SYTY:n toiminnasta www.salonsyty.fi.

Huom! Jäsen voi ottaa SYTY:llä edullisia kopioita ilmoittamalla henkilökunnalle mihin yhdistykseen kuuluu ja kopiot voi maksaa samalla. Jäsen saa halutessaan SYTYn kuukausitiedotteen sähköpostiosoitteeseensa.

Tee aloitteita yhdistyksen ja SYTY ry:n toimintaan!!!

Jäsenmaksu v. 2020 on 16 euroa, opiskelija- ja 90 v täyttänyt jäsen 0 euroa. Jäsen saa jäsenlehden Luustotieto 4 kertaa/v ja jäsenalennuksia ilmoituksemme mukaan eri liikkeistä ja edullista koulutusta sekä kuntoutuslomia Suomen Luustoliiton kautta.

Osteoporoosin Käypä hoidon potilasversiota jaetaan jäsenille ja luustotietoa tarvitseville tapahtumissa ja postitse. Luuston haurastuminen on usein perinnöllistä. Katso riskitekijät listalta!

Osteoporoosin riskitekijäin ilmetessä on tehtävä luuntiheysmittaus DXA-laitteella TYKS:ssä tai Turunmaan sairaalassa. Lähete omalta lääkäriltä tarvitaan. Jos tuloksena on osteopenia tai osteoporoosi, on tehtävä myös laboratoriotutkimuksia, kts. lista!

Luustopassi
sisältää tärkeää tietoa luustokuntoutujille ja ammattihenkilöstölle. Merkitse passiin tutkimustulokset ja hoitosuunnitelma. Muistathan, että ultraäänilaitteella kantapäästä tehty tutkimus ei kelpaa osteoporoosidiagnoosin tekoon eikä hoidon seurantaan. Tutkimuksista, lääkkeistä ja hoidon seurannasta saat tietoa vertaistukihenkilöiltä. Tule jäsentapaamisiin ja luennoille!

JÄSENALENNUKSET

Halikon Kukkapiste
Vanha turuntie 1 24800 HALIKKO

* -10 % normaalihintaisista tuotteista, ei adressit

Kukkakauppa Kukkakimppu
Helsingintie 5 24100 SALO
* -20 % normaalihintaisista tuotteista

Kukkakauppa Regina
Horninkatu 11 24100 SALO

* -10 % normaalihintaisista tuotteista, ei adressit.

Intersport
Vilhonkatu
 14. 24100 SALO
* -15 % normaalihintaisista tuotteista

InstruOptiikka(valtakunnallinen)

*-30 % silmälasit, normaalihintaiset

*- 20 %, aurinkolasit, normaalihintaiset

*-  25 % piilolinssit, normaalihintaiset

Käsityöliike Anjalin
Annankatu 5 24100 SALO

Salon Nappi
Annankatu 5 24100 SALO

Suutari Pekka
Hämeentie 37 24100 SALO

*-5-15 % suutaripalveluista, avaimista, kaiverruksista.

Aito Hyvänolon Kauppa
entinen Terveyskauppa Vita Plaza
Vilhonkatu 8 24100 SALO

Jalkahoitaja Tuula Tielinen
* hoidot asiakkaan kotona, hinta 35 € (puh. 0440 562 250).
Alennuksen saa jäsenkorttia näyttämällä.

Adresseja ja kortteja edullisesti jäsentapaamisissa SYTYllä sekä rahastonhoitajalta!
Myös luustoliiton logolla varustettuja T-paitoja 10€ ja pipoja 10€ on myynnissä.

Valitettavasti lomakkeella liittyminen ei ole tällä hetkellä mahdollista. Voit kuitenkin liittyä valitsemasi yhdistyksen jäseneksi ilmoittamalla tietosi Luustoliiton toimistoon sähköpostitse (toimisto@luustoliitto.fi) tai puhelimitse (050 539 1441). Halutessasi voit ilmoittaa tietosi myös suoraan yhdistykselle.

Liittyessäsi hyväksyt Luustoliiton tietosuojakäytännöt.

Vieritä ylös