Päijät-Hämeen Luustoterveys ry

Katso tästä yhdistysesitteemme!

Yhdistys on perustettu 2010, kun katsottiin alueellisen potilasyhdistyksen tarpeellisuus myös tällä alueella. Nyt jäsenmäärämme on noin 245 henkilöä.

Jäsenenä sinulla on paljon etuja, esim. jäseniltapäivät , joissa on asiaa luustoterveydestä ja myös kevyempää ohjelmaa. On mahdollisuus osallistua kuntosaliryhmiimme, saada vertaistukea ja saada uusia kavereita. Luustoliitto järjestää haettavia luustokuntoutujille tarkoitettuja lomia, koulutuksia ja materiaaleja osteoporoosin omahoidosta.

Jäsenmaksu on vain 18 euroa vuodessa. Tervetuloa mukaan toimintaamme!

Postiosoite ja tapaamispaikka
Lahden Järjestökeskus , Hämeenkatu 26 A 3. krs, 15140 Lahti

Annikki Kumpulainen
Puh. 040 480 9920, paijathameen.luustoterveys(at)outlook.com

Varapuheenjohtaja , jäsenasiat  ja sihteeri
Tuija Lehtinen
Rykmentinkatu 10 as 13, 15700 Lahti

Päijät-Hämeen Luustoterveys ry

JÄSENTAPAHTUMAT

Koronatilanteesta johtuen kaikkiin tapahtumiin pitää ilmoittautua ennakkoon. Saamme tällä tavoin kiinni henkilöt jos joudumme perumaan tilausuuden kokonaan tai muuttamaan ajankohtaa.

Tapaamispaikkamme on Lahden Järjestökeskus, Hämeenkatu 26 A 3 krs. Ulko-oven vieressä on summeri, jota painamalla ovi avataan tilasta.

Kokoontumispäivä tiistai. Kahvitarjoilut
14.9. klo 15.00 ”Hengähdä hetkeksi ja tule kuulemaan ja keskustelemaan yksinäisyydestä”. Aiheesta alustaa Anni Siivonen ja lähihoitaja Eija Kaiponen. Aihetta pohdiskellaan pienryhmissä ja kokemuksia kootaan yhdessä keskusteltavaksi. Ilmoittautuminen 7.9. mennessä.
28.9. klo 12.00 kokoonnumme Pikkuveskun rantaan vesiurkusillan luokse. Kävellään Urheilukeskuksen helppomaastoiseen lähimetsään. Ilm. 21.9. mennessä.
19.10. 17.00 Vertaistuki-ilta. Keskustellaan Luustoliiton uusista palveluista, yhdistyksemme tulevista tapahtumista. Käydään myös läpi Luut Lujiksi Liikkumalla-itsehoito-opasta. Ilmoittautuminen 12.10. mennessä.
23.11. klo 15.00 Mukkulan apteekin apteekkari Elina Uusitalo-Kovanen: Lääkkeiden yhteensopivuus ja mitä tarkoittaa lääkkeiden omavastuu ja lääkekatto? Ilm. 16.11.
14.12. klo 15.00 Pikkujoulut, tarjolla kahvia, joululeivonnaisia ja musiikkia. Ilmoittautuminen 7.12. mennessä.

MUU JÄSENTOIMINTA

Katso Järjestökeskuksen tapahtumia sen omilta sivuilta www.lahdenlink.fi

Liikunta

KUNTOSALIT

Tarkoitus on jatkaa kuntosaleja syyskuussa. Laitan tekstiviestiä kaikille ilmoittautuneille, jos tilanne muuttuu.

Olemme hallituksessa päättäneet, että syksyn 2020 kuntosalimaksun maksaneet saavat tämän syksyn ilmaiseksi. Vain kertamaksulla käyneet ja uudet tulijat maksavat normaalin maksun. Vertaisohjaajana perjantaina Tuija Lehtinen, muina päivinä Annikki Kumpulainen. HUOM! Kaikkien tulee ilmoittautua kuntosaleille. Ilm. Annikille 19.8.-27.8. mieluummin tekstiviestillä puhelimeen 040-480 9920, tai soittamalla arkisin klo 10-16. Sähköpostilla paijathameen.luustoterveys@outlook.com

Mäkikatsomon kuntosali maanantaina 6.9.-13.12. klo 11-12. (Ei 6.12.) Maksuviite 1009.

Lahden kaupunginsairaalan kuntosali / Aikuisten kuntoutus. Sisäänkäynti tapahtuu ulkokautta pääsisäänkäynnin oikealla puolella olevasta ulko-ovesta. Tule paikalle 15-20 minuuttia ennen tunnin alkua.
Keskiviikko 8.9.-15.12. klo 17-18. Maksuviite 2008.
Torstai 9.9.-16.12. klo 18-19. Maksuviite 3007.
Perjantai 10.9.-17.12. klo 15-16. Maksuviite 4006.

Tilinumero: Päijät-Hämeen Luustoterveys Osuuspankki FI07 5612 1120 3202 10.

Tunteihin kuuluu reipas alkulämmittely ja loppuvenyttely. Ohjaajan kanssa tutustutaan laitteisiin ja niiden käyttöön.

ETÄJUMPPA

Osteojumppa etänä 23.8. – 29.11. Pääkaupunkiseudun Luustoyhdistyksen kanssa

Syksyllä on 14 jumppakertaa (ei vko 42). Hinta 75 euroa. Ohjaaja Aki Hovivuori lähettää sähköpostilla linkin ohjausvideoon maanantaisin.

Ryhmä on suunniteltu erikoisesti osteoporoosia sairastaville, liikkeet ovat turvallisia ja ohjaaja superammattilainen.

Ostojumpassa liikkeet ovat hitaita, mutta tehokkaita. Nilkkojen liikkuvuus, lonkan alueen hyvä toiminta ja selän vahvistaminen ovat kaikki tärkeitä tekijöitä, jotka auttavat meitä pysymään pystyssä. Osteojumpassa pyritään myös laittamaan ryhti kuntoon ja hoitamaan niska-hartiaseudun jännitysongelmia.

Etäjumppa ei sido tiettyyn aikatauluun ja jumppavideota voi viikon aikana käyttää useamman kerran.

Ilmoittautumiset Pääkaupunkiseudun Luustoyhdistyksen toimistoon (puh. 045 601 6105 tai sähköpostilla toimisto@osteopkseutu.fi) 17.8. mennessä. Ilmoittautumisen yhteydessä saat tarkemmat ohjeet.

Ilmoittautua voi myös tämän jälkeenkin!

Hyvä tietää

YLEISTÄ YHDISTYKSESTÄ

Päijät-Hämeen Luustoterveys ry toimii ensisijaisesti jäsentensä edunvalvojana, mutta osallistumme myös potilasjärjestöyhteistyöhön ja vierailemme erilaisissa yhdistyksissä ja yhteisössä puhumassa luustoterveydestä, osteoporoosista ja yhdistyksemme toiminnasta.

Jos olet kiinnostunut, ota yhteyttä 040-480 9920 / Annikki Kumpulainen tai sähköposti: paijathameen.luustoterveys@outlook.com.

Olemme mukana Lahden Järjestökeskuksen toiminnassa. Potilasjärjestöt pyrkii laajempaan yhteistyöhön, esimerkiksi järjestämällä yhteisiä retkiä , yleisöluentoja , tapahtumia ja vieraailuja toistemme yhdistystapaamisissa.

Päijät-Hämeen Hyvinvointikuntayhtymän kanssa aloitettu Potilasjärjestöt tutuksi -tapahtuma saa jatkoa myös tänä vuonna.

Lahden kaupunginsairaalan tiloissa on infopiste, jossa myös meidän yhdistyksemme pitää satunnaisesti esittelyjä.

Lahden kaupungin Palvelutorilla kauppakeskus Trion 2. kerroksessa esittelemme toimintaamme erillisillä tapahtumapäivillä ja vuosittain järjestettävällä Luustoviikolla lokakuussa.

Päijät-Hämeessä on aloittettu OLKA® – toiminta, ja keskussairaalassa olevassa pisteessä on potilasyhdistysten esitteitä ja lehtiä, ja olemme mukana myös siellä esittelemässä yhdistystämme vuosittain. Lisätietoja: www.lahdenlink.fi/olka-toiminta.

Uusia aktiiveja kaipaa jokainen yhdistys ja järjestö, niin myös me! Esim. kahvikeittoon ja hallitustyöskentelyyn kaipaamme Sinua joka etsit uusia kokemuksia ja tuttavia ja hauskaa tekemistä.

Kaikkiin tehtäviin on perehdytys ja suuremmalla porukalla työt eivät vie kohtuuttomasti aikaa. Ilmoittaudu rohkeasti puheenjohtajalle 040-480 9920, jos sinulla on mahdollisuus osallistua johonkin tehtävään. Pienikin työpanos on arvokas!

OSTEOPOROOSIN HOITO

Muistathan, että Päijät-Hämeessä osteoporoosin hoitopolkuun kuuluu luustohoitajan vastaanotto, jossa kartoitetaan mm. D-vitamiini ja kalkkitaso (mahdolliset verikokeet) , suunterveys ja luuntiheysmittauksen tarve. Eli jos esim. sinulle on määrätty Prolia-pistos , ennen jokaista pistosta pitää olla mahdollisuus saada kunnalliseen hammashoitoon hoidontarpeen arviointi. On äärimmäisen tärkeää että hampaat ovat hoidetut ennen lääkityksen aloittamista. Ajat pitää itse tilata.

Luustohoitajan soitto- ja käyntiajan saa yleisestä terveysneuvon numerosta, josta ohjataan oman alueen luustohoitajalle.

JÄSENALENNUKSET

Luustoliiton jäsenkortilla saa monenlaisia alennuksia ympäri Suomen. Katso kaikki jäsenedut.

Myös yhteistyöapteekkimme Karisman apteekki tarjoaa kanta-asiakkailleen jatkuvia tarjouksia. Kysy lisää suoraan apteekista.

Liity jäseneksi

Jäsenmaksu peritään kerran vuodessa. Vuoden 2021 jäsenmaksu on 18,00 €.

Liity jäseneksi

Mikäli lomakkeen täyttämisessä esiintyy ongelmia, ota yhteys Luustoliittoon (yhteystiedot alla). Voit myös liittyä yhdistyksen jäseneksi ilmoittamalla tietosi suoraan yhdistykseen tai Luustoliiton toimistoon (toimisto@luustoliitto.fi tai 050 539 1441).

Liittyessäsi hyväksyt Luustoliiton tietosuojakäytännöt.

Kaikki jäsenyhdistykset