Hyppää sisältöön

Kalsium

  1. Teksti (Löytöretki)

Kalsium on keskeinen luukudoksen rakennusaine. Kalsium auttaa säilyttämään luuston mineraalitiheyttä. Kalsiumia tarvitaan myös mm. sydämen, hermoston ja lihasten toimintaan. D-vitamiini säätelee kalsiumin imeytymistä.

Luusto on elimistön kalsiumvarasto. Mikäli ravinnosta ei saada riittävästi kalsiumia, elimistö käyttää luustossa olevia kalsiumvarastoja.

Osteoporoosia sairastavan kalsiumin kokonaissaantisuositus on 1000-1500 mg päivässä. Kalsiumia saadaan joko kokonaan ravinnosta tai ravinnosta ja kalsiumlisästä yhteensä.

Kalsiumia on

  • monissa ruoka-aineissa ja runsaasti maitotuotteissa.
  • pääaterioilla esimerkiksi kalassa tai tofussa.
  • kaura-, soija-, riisi- tai pähkinäpohjaisissa juomissa sekä mehuissa ja kivennäisvesissä, joihin kalsiumia on lisätty.
  • myös vähälaktoosisissa ja laktoosittomissa maitotuotteissa.

Kalsiumia on hyvä saada pieninä annoksina pitkin päivää. Jos ravinnosta ei saa riittävästi kalsiumia, on tarpeen käyttää kalsiumlisää. Kalsiumin saannista ja mahdollisen kalsiumlisän käytöstä on hyvä keskustella oman hoitotahon kanssa.

2. Mihin Kalsiumia tarvitaan?

3. Kuva

4. Tehtävä: Mitä kalsiumin lähteitä ruokavaliossasi on tällä hetkellä? Löydätkö muutostarpeita?

Jaa somessa:

Sinua saattaa kiinnostaa