Hyppää sisältöön

D-vitamiini

  1. D-vitamiini

D-vitamiinia tarvitaan mm. kalsiumin imeytymiseen. D-vitamiini tehostaa ja ohjaa luukudoksen uusiutumista. D-vitamiini vaikuttaa myös mm. lihasvoimaan ja vastustuskykyyn.

D-vitamiinia muodostuu iholla auringonvalon vaikutuksesta Suomessa vain kesäaikaan. Ikääntyessä D-vitamiinin muodostuminen iholla, muuntuminen aktiiviseksi muodoksi munuaisissa ja imeytyminen suolistosta heikkenevät.

Osteoporoosia sairastaessa henkilökohtaisen D-vitamiinilisän suuruuden tulee perustua verikokeella mitattuun D-vitamiinitasoon (kalsidioli). Suositeltava verikokeella mitatun D-vitamiinipitoisuuden taso on 75–120 nmol/l.

Ravinnon parhaat D-vitamiinin lähteet ovat kalaruuat sekä D-vitamiinilla täydennetyt maitotuotteet, margariinit ja levitteet.

2. Miksi D-vitamiinia tarvitaan ja mistä sitä saa?

3. Tiedätkö D-vitamiinitasosi? Jos et, niin pyydä, että asia selvitetään, kun olet seuraavan kerran yhteydessä terveydenhuoltoon.

Jaa somessa:

Sinua saattaa kiinnostaa