Usein kysytyt kysymykset

Ei. Luusto on elävää kudosta oleva ihmisen tukiranka. Luusto uusiutuu koko elämän ajan, joten siitä on hyvä pitää huolta kaikissa elämänvaiheissa.

Kyllä. D-vitamiinia tarvitaan kalsiumin ja fosfaatin imeytymiseen sekä muun muassa lihaskunnon ja vastustuskyvyn ylläpitoon. Hyvä luuston ja lihasten kunto puolestaan on edellytys luunmurtumien ehkäisylle. Suomessa auringosta ja ravinnosta saatava D-vitamiini ei aina riitä tyydyttämään elimistön D-vitamiinin tarvetta, joten varsinkin osteoporoosia sairastavilta olisi hyvä selvittää D-vitamiinitaso verikokeella.

Kyllä. Proteiini on tärkeää muun muassa lihasten toiminnan ja vastustuskyvyn kannalta, mutta se on myös luukudoksen rakennusmateriaalia. Proteiinin lisääminen ruokavalioon onnistuu helposti varmistamalla, että joka aterialla ja välipalalla on esimerkiksi raejuustoa, rahkaa, lihaa tai kalaa. Kokonaisuutena suomalainen monipuolinen ja terveellinen ruokavalio sisältää luonnostaan kaikkia luustoystävällisiä aineksia.

Ei. Selän kumara asento on usein merkki nikamamurtumasta tai nikamien luhistumisesta, jonka aiheuttajana voi olla osteoporoosi. Jos henkilön pituus on lyhentynyt 5 cm tai enemmän, terveydenhuollon ammattilaisen tulisi aina selvittää, onko kyseessä osteoporoosi.

Kyllä. Alipaino ja ylenmääräinen laihduttaminen johtaa tavallisesti riittämättömään kalsiumin ja muiden mineraalien saantiin, jolloin elimistö ottaa niitä luustosta heikentäen sitä. Alipaino voi aiheuttaa myös kuukautishäiriöitä, jotka ovat luustolle haitallisia.

Kyllä. Hoitamattomana keliakia voi edistää luuston heikkenemistä ja osteoporoosin syntyä, koska kalsium ja D-vitamiini eivät pääse imeytymään normaalisti. Kalsiumin ja D-vitamiinin riittävään saantiin tulee kiinnittää huomiota myös laktoosi-intoleranssia sairastettaessa.

Kyllä. Jotkin lääkkeet voivat edistää luuston haurastumista. Esimerkiksi yli kolme kuukautta kestävä, suun kautta käytettävä kortisonilääkitys sekä syöpä-, reuma- ja epilepsialääkitys voivat edistää luuston heikkenemistä ja osteoporoosin syntyä.

Ei juurikaan. Vesijuoksu kehittää pääasiassa kestävyys- ja lihaskuntoa. Monipuolinen, myös hyppyjä ja suunnanvaihdoksia sisältävä liikunta puolestaan vahvistaa luustoa. Tällaista liikuntaa ovat esimerkiksi tanssi ja pallopelit. Kaatumisia ehkäistään lihasvoimaa ylläpitävällä ja kehittävällä liikunnalla sekä tasapainoharjoittelulla iästä riippumatta.

Ei. Perinnöllinen alttius sairastua osteoporoosin on 60–80 prosentilla suomalaisista. Elintavoilla, kuten liikunnalla, kalsiumin ja D-vitamiinin saannilla ja tupakoimattomuudella, on kuitenkin paljon vaikutusta luuston kuntoon. Huono perimä ei automaattisesti tarkoita, että sairastuu osteoporoosiin, jos elintavat ovat luustoterveelliset. Hyväkään perimä ei suojaa osteoporoosilta, mikäli elintavat ovat luustolle haitalliset.

Ei. Kun kaatuu samalta tasolta tai putoaa alle metrin korkeudesta ja saa luunmurtuman esimerkiksi ranteeseen, puhutaan matala- tai pienenergisestä murtumasta. Tällöin on syytä epäillä osteoporoosia, sillä ei ole normaalia, että näissä tilanteissa luu murtuu. Kaatumisen ehkäisyssä olennaista on liikunnan ohella muun muassa riittävä D-vitamiinin saanti, hyvä näkökyky ja ympäristön turvallisuus niin kotona kuin ulkonakin.

Vieritä ylös