D-vitamin

VARFÖR?

D-vitamin hjälper kalcium att absorberas samt stöder bencellerna att förnyas. Det påverkar även musklernas funktion. I Finland bildas D-vitamin i huden vid solexponering endast på sommaren. I Finland räcker inte alltid det D-vitamin vi får från solen och kosten för att tillfredsställa kroppens behov av D-vitamin, till exempel om man inte använder mjölkprodukter med tillsatt D-vitamin eller fisk. Situationen kan åtgärdas med D-vitamintillskott.

HUR MYCKET?

Barn ska ta dagligen D-vitamintillskott utöver det D-vitamin som fås via maten:

  • från två veckors ålder upp till två år 10 μg
  • från två år till 18 år 7,5 μg

Vuxna kan vid behov ta 10 μg som tillskott till en nyttig kost. 75-åringar borde ta 20 μg D-vitamintillskott dagligen. Hos dem som har osteoporos ska D-vitamindosen utgå från mätning av D-vitaminhalten (kalcidiol). Det går att fastställa D-vitaminhalten med blodprov. Med tanke på skelettet är det rekommenderade måttet 75–120 nmol/l. D-vitamindosen är individuell.

TILLRÄCKLIGT MED D-VITAMIN?

De bästa D-vitaminkällorna i kosten är fisk samt mjölkprodukter, margarin och bredbara pålägg med tillsatt D-vitamin.

Bilden: pixabay.com