Vertaistuki

Vertaistuella tarkoitetaan vastavuoroista apua ja tukea, jota samankaltaisessa elämäntilanteessa olevat henkilöt yhdessä jakavat. Vertaisen kanssa jaetut kokemukset ja tuki ovat se omahoidon kulmakivi, jota ammattilainen ei pysty tarjoamaan. Vertaistuki voi olla vapaamuotoista tai organisoitua.

Suomen Luustoliitto ry on valtakunnallinen keskusjärjestö, jonka jäseninä on henkilöjäseniä sekä 15 rekisteröityä jäsenyhdistystä eri puolilta Suomea. Voit halutessasi liittyä jäseneksi liiton jäsenyhdistykseen tai suoraan Luustoliittoon. Lisätietoa Luustoliitosta, jäsenyhdistyksistä sekä jäseneksi liittymisestä löydät Luustoliiton verkkosivuilta. Olet tervetullut mukaan toimintaan!

Luustoyhdistyksissä ihmiset tapaavat toisiaan ja vaihtavat näissä tilanteissa kokemuksiaan ja käytännön vinkkejään rohkaisten ja tukien toisiaan arjessa sairauden kanssa. Osassa yhdistyksiä järjestetään vertaistuki-iltoja tai -ryhmiä.  Joissain yhdistyksissä on nimettyjä vertaistukihenkilöitä, joihin voi ottaa yhteyttä. Kysy ja ota selvää oman alueesi vertaistuesta!