Liikkumisen monipuolisuus

On tärkeää harrastaa reipasta tai rasittavaa liikuntaa sekä lihaskuntoa, tasapainoa ja notkeutta kehittävää liikuntaa viikoittain.

Reipas tai rasittava liikunta vaikuttaa verenkierto- ja hengityselimistöön. Reippaasti liikkuessa pystyy puhumaan liikkumisesta huolimatta. Rasittavan liikunnan aikana puhuminen on puolestaan hankalaa hengästymisen takia. Reipasta ja rasittavaa liikkumista voi yhdistellä. Esimerkkejä reippaasta ja rasittavasta liikunnasta ovat sauvakävely, porraskävely, pyöräily, tanssi, vesijumppa ja hiihto.

• Reipasta liikuntaa 2 h 30 min viikossa tai
  • Rasittavaa liikuntaa 1 h 15 min viikossa

Lihaksia voi kuormittaa, tasapainoa haastaa sekä notkeutta ja liikkuvuutta ylläpitää esimerkiksi kuntosaliharjoittelun, erilaisten jumppien, tasapainoharjoittelun ja venyttelyn avulla.

• Lihasvoimaa, tasapainoa ja notkeutta kehittävää liikuntaa vähintään 2 kertaa viikossa

Kun osteoporoosi tai osteopenia on todettu, voi ja tulee liikkua oman kunnon, voinnin ja tilanteen mukaan. Liikuntalajin valinta on aina yksilöllistä. On hyvä noudattaa varovaisuutta voimakkaita iskuja, ponnistuksia tai repiviä liikkeitä sisältävässä liikunnassa. Suositeltavia eivät ole voimakkaat ja ääriasentoihin viedyt vartalon ja selkärangan kierrot, taivutukset ja koukistukset. Lisäksi on tärkeää huomioida hyvä ergonomia ja oikeat nostoasennot. Sopivien liikuntamuotojen löytämiseksi voi hyödyntää ammattilaisen ohjausta.

Tehtävä

Mitkä ovat liikkumisesi vahvuudet? Onko liikkumisessasi jotakin kehitettävää tai muutostarpeita?

Voit halutessasi kirjoittaa ajatuksiasi alla olevaan tekstikenttään. Voit myös tallentaa mahdollisen tuotoksesi laitteellesi. Tallentaminen tapahtuu siirtymällä nuolesta lataussivulle ja valitsemalla tämän jälkeen Luo asiakirja. Tekstitiedosto tallennetaan laitteellesi .docx-muodossa.

Luustoliitto ei kerää vastauksia.