Etäluentosarja

Tiedätkö, miten osteoporoosin riskiryhmään kuuluvat tunnistetaan terveydenhuollossa, miten diagnoosi tehdään tai miten DXA-tuloksia tulkitaan? Tiesitkö, että osteoporoosin Käypä hoito -suosituksessa ohjeistetaan hoitosuunnitelman tekemiseen sekä milloin lääkehoidon aloittaminen on tarpeen? Onko sairaus sinulle uusi tai haluaisitko kysyä asiasta lisää?

Luustoliitto järjestää loppukeväällä 2022 etäluentosarjan, jossa asiantuntijat avaavat osteoporoosin hyvään hoitoon liittyviä asioita sairastavalle. Luennot toteutetaan Teams-etäyhteydellä huhti-toukokuun aikana keskiviikkoisin klo 15-16.15. Luennoista tehdään myös tallenteet, jotka lähetetään luentosarjaan ilmoittautuneille.

Etäluentosarja on suunnattu Luustoliiton jäsenyhdistysten jäsenille.

Jos toivot apua Teams-sovelluksen käytössä, otathan yhteyttä Luustoliiton viestinnän ja jäsenpalveluiden suunnittelijaan (Henriikka Lankila, toimisto@luustoliitto.fi). Teams-yhteyttä on mahdollista kokeilla maanantaisin 4.4. alkaen aina klo 14-15 välisenä aikana (poikkeuksena 18.4.).

Etäluentosarjan aiheet keväällä 2022:

• ke 6.4. Osteoporoosin riskissä olevien tunnistaminen ja seulonta Kymsote:n alueella, Jenni Lehtinen, murtumahoitaja, Kymenlaakson keskussairaala
  • ke 13.4. Miten osteoporoosia hoidetaan ja milloin täytyy turvautua lääkkeisiin? Ari Rosenvall, LL, Yleislääketieteen erikoislääkäri, Mehiläinen Ympyrätalo, osteoporoosiklinikka
  • ke 20.4. Miten osteoporoosi diagnostisoidaan? Riku Kiviranta, endokrinologi
  • ke 27.4. Liittokokousluento; Lihasta luun ympärille – sarkopenian merkitys, Timo Strandberg, prof. (emeritus), Suomen Luustoliitto ry:n 2. varapuheenjohtaja. Huom. aloitus klo 14.30!
  • ke 4.5. Apteekin rooli osana osteoporoosia sairastavan hoitopolkua, Charlotta Sandler, farmasian tohtori, Suomen Luustoliitto ry:n hallituksen jäsen
  • ke 11.5. Omahoito arjessa – vertaisen ja ammattilaisen silmin, Jenny Lohikivi ja Anna Selkama, suunnittelija, Suomen Luustoliitto ry, Aija Hämäläinen, vertaistukija
  • ke 18.5. Osteoporoosin hyvä hoito; Ikääntyvän osteoporoosia sairastavan erityiskysymyksiä, Maria Nuotio, Käypä hoito -työryhmän jäsen

Etäluentosarjan ilmoittautuminen on päättynyt.

Voit tilata katsottavissa olevat tallenteet alla olevan linkin kautta torstaina 19.5. klo 15 alkaen. Tallenteet voi tilata 12.6. klo 23 saakka.

Tilaa luentojen tallenteet yllä olevasta linkistä

Etäluentoja tarjottiin myös keväällä 2021, jolloin tavoitteena oli tarjota ajankohtaista ja tutkittua tietoa osteoporoosista ja osteoporoosin hoidosta sairastavalle sekä tarjota tukea kuntoutumiseen, sairastavan arkeen sekä omahoitoon.

Luentosarjan teemat valikoituivat aiheista, joista on tullut liitolle kysymyksiä ja joista jäsenyhdistysten jäsenet ovat toivoneet luentoja. Teemoja suunnitellaan yhdessä jäsenten kanssa. Olethan meihin yhteydessä, jos sinulla on toive johonkin tiettyyn teemaan liittyen.

Luennot keväällä 2021:

Alla on lueteltu luentojen aiheet. Lisätiedoista löydät myös luennoitsijan ja lisäksi voit tutustua luentomateriaaleihin tai luennoista tehtyihin tiivistelmiin. Valitettavasti kaikista luennoista ei saatu verkkosivuilla julkaistavaa esitysmateriaalia.

Uudistunut Osteoporoosin Käypä Hoito -suositus

Marjo Tuppurainen, naistentautien erikoislääkäri, professori Kuopion yliopistollinen sairaala.

Katso 11.3. luentomateriaali PDF-muodossa

Ari Rosenvall, yleislääketieteen erikoislääkäri, erityisosaamisalueena osteoporoosi

22.4. luennolla oli Osteoporoosi Käypähoitosuosituksen luentomateriaali

Osteoporoosia sairastavan kuntoutus ja kuntoutuminen