Lataa sähköisenä

Luustoliitto tarjoaa maksutonta luustoterveysmateriaalia kaikille ikäryhmille, osteoporoosia sairastavien omahoidon ohjauksen tueksi ja tarpeen mukaan lisätiedoksi ammattilaisille. Tältä sivulta löydät tulostettavaa materiaalia. Huomioithan myös, että Luustoliiton muut kuin tällä sivulla olevat materiaalit ovat tulostettavissa materiaalien tilaussivulla avatessasi ko. esitteen.

Biologian, terveystiedon ja/ tai liikunnanopettajien hyödynnettäväksi tarkoitettu opetusmateriaali

Terveystieto 1
Terveystieto 1 muistiinpanot
Terveystieto 2
Terveystieto2 muistiinpanot

Murra murtumien ketju- esite valottaa osteoporoosin primaari- ja sekundaaripreventiota terveydenhuollon kannalta soveltaen mm. juuri päivitettyä Käypä hoito – suositusta.

Lujien luiden resepti -esite on nelisivuinen tietopaketti lujan luuston rakentumiseen ja luuston kunnon ylläpitämiseen. Lujien luiden reseptin ainesosat ovat monipuolinen ruokavalio, joka sisältää riittävästi kalsiumia ja proteiinia, riittävä D-vitamiinin saanti sekä monipuolinen luita kuormittava liikunta ja kaatumisen ehkäisy. Perustuu materiaaliin: International Osteoporosis Association 2015. Nutrition and bone health throughout life. Fact sheet.

ProVe-malli on Luustoliiton Luustopiiri-hankkeen ja ADHD-liiton Porina-hankkeen kehittämä ProVe-malli projektien väliseen vertaisarviointiin.