Luustoviikko ja Maailman Osteoporoosipäivä 20.10.

Rakasta luitasi: Turvaa tulevaisuutesi! Luustoviikkoa vietetään Suomessa 15.-21.10.2018. Viikon teemana ovat nikamamurtumat ja anoreksia, joka on yksi osteoporoosin sekundaaritekijöistä.

Nikamamurtumat ovat yleisimpiä osteoporoosiperäisiä murtumia. Jopa 70 % niistä jää diagnostisoimatta. Ensimmäisen nikamamurtuman jälkeen uuden nikamamurtuman riski kasvaa moninkertaiseksi. Nikamamurtumiin liittyy myös kahdeksankertainen kuolleisuus.

Anoreksiaan liittyy alhainen luun mineraalitiheys ja heikentynyt luuston rakenne ja lujuus. Jos luuston huippumassaa ei saavuteta nuoruusiässä, sillä voi olla elinikäinen vaikutus luuston terveyteen, mikä puolestaan lisää osteoporoosin ja siihen liittyvien murtumien riskiä myöhemmässä elämässä.

Lisätietoa Luustoviikon teemoista (poimintoja Luustoliiton mediaseminaarista 8.10.2018):

Luustoviikolla lauantaina 20.10. on maailman osteoporoosipäivä. Tuolloin pukeudutaan valkoiseen, joka muistuttaa itseämme ja läheisiämme luustoterveydestä.

Luustoviikolla Luustoliiton jäsenyhdistykset järjestävät monenlaisia tapahtumia ympäri Suomen, kuten tempauksia ja yleisöluentoja sekä tiedottavat ja jakavat esitteitä. Lisäksi Luustoliitto julkaisee Luustoviikon teemaan liittyviä julisteita ja muuta materiaalia, jotka on ladattavissa ja tilattavissa maksutta (postimaksut veloitetaan).

#luustoviikko #rakastaluitasi

Vuoden 2018 Luustoviikkoon ja Maailman osteoporoosipäivään liittyvät materiaalit ovat ladattavissa alla. Tilattavissa olevat Luustoviikon materiaalit löytyvät myös Luustoliiton materiaali-sivulta.

Luustoliiton Liisa ja Viljami Luustoviikon vietossa!