Proteiini

Proteiini on elimistön rakennusaine eli sitä tarvitaan kudosten kasvua ja uusiutumista varten. Lisäksi proteiinilla on ihmiskehossa tärkeitä säätely- ja kuljetustehtäviä. Proteiinit toimivat välttämättöminä rakennusaineina esimerkiksi lihaksissa, luustossa ja sisäelimissä. Riittävä proteiininsaanti ylläpitää lihasmassaa sekä toiminta- ja vastustuskykyä. Ikääntyessä proteiinin hyväksikäyttö heikkenee, joten riittävästä saannista on tärkeää huolehtia.

Tavallisesta ruokavaliosta proteiinia kertyy pääsääntöisesti tarpeeksi. Niukka proteiinin saanti voi olla merkki kaikkien ravintoaineiden riittämättömästä saannista. Lisäksi vähäinen proteiinin saanti kiihdyttää lihaskatoa ja lisää tulehdusriskiä sekä haurastuttaa luustoa. Sen sijaan suositukset huomattavasti ylittävä erittäin runsas proteiinin saanti lisää kalsiumin eritystä.

Aikuisten proteiinin saantisuositus painokiloa kohti on 0,8 g/kg. Runsas liikunta lisää kuitenkin proteiinin tarvetta. Ikääntyneillä suositus on 1,0–1,2 g/kg, akuutisti sairailla ikääntyneillä jopa 1,5-2,0 g/kg.

Hyviä proteiinin lähteitä ovat täysjyvävilja- ja maitotuotteet, liha, kala, kana ja kananmunat sekä pavut, linssit ja pähkinät.

Osteoporoosissa proteiinin saannin varmistaminen on osa sairauden omahoitoa.

« D-vitamiini Liikunta »