D-vitamiini

D-vitamiini auttaa kalsiumia imeytymään sekä tukee luusolujen uusiutumista. Sillä on vaikutusta myös lihasten toimintaan, sillä D-vitamiinin puutos aiheuttaa esimerkiksi  lihasheikkoutta ja altistaa kaatumisille. D-vitamiinin merkitystä korostaa se, että se vaikuttaa kahdella tavalla luunmurtumien ehkäisyssä – sekä luun kunnon ylläpidossa että kaatumisten ehkäisyssä.

Kesäaikaan Suomessa D-vitamiinia syntyy iholla auringon valon avulla. Ravinnosta parhaita D-vitamiinin lähteitä ovat kalaruoat sekä D-vitamiinilla täydennetyt maitovalmisteet, margariinit ja levitteet. D-vitamiini on rasvaliukoinen ja varastoituu elimistöön.  Suomessa auringosta ja ravinnosta saatava D-vitamiini ei yleensä riitä tyydyttämään elimistön D-vitamiinin tarvetta, ja valtaosalla suomalaisista D-vitamiinin saanti onkin riittämätöntä lähes ympäri vuoden. Tilanne on korjattavissa vain käyttämällä D-vitamiinilisää.

Lapsille tulisi antaa D-vitamiinilisä päivittäin ravinnosta saatavan D-vitamiinin lisäksi:

• kahden viikon iästä aina kaksivuotiaisiin saakka 10 μg
  • kaksivuotiaasta 18-vuotiaaksi saakka 7,5 μg

Aikuiset voivat tarvittaessa ottaa 10 μg lisänä terveellisen ravinnon lisäksi. Yli 75-vuotiaiden tulisi ottaa 20 μg D-vitamiinilisää päivittäin.

Verikokeella mitattavan D-vitamiinipitoisuuden tulisi olla luuston kannalta yli 50 nmol. Tämän saavuttamiseksi päivittäinen D-vitamiinilisän yksilöllinen annos voi vaihdella välillä 20–50 μg/vrk.

Matalaan D-vitamiinin (kalsidioli) pitoisuuteen veressä liittyy lisääntynyt luunmurtumien ja kaatumisten vaara.

Osteoporoosissa D-vitamiinin saannin varmistaminen on osa sairauden omahoitoa.

« Kalsium Proteiini »