Aktiivisuus ja liikunta

Liikunta on välttämätöntä luustoterveydelle ja se kulkeekin käsi kädessä terveellisen ravitsemuksen kanssa.

Vaikka liikunta on hyödyllistä kaiken ikäisille, lasten ja nuorten luusto reagoi liikuntaan tehokkaammin kuin aikuisten. Säännöllisesti liikuntaa harrastavilla lapsilla ja nuorilla luusto vahvistuu merkittävästi paremmin.

Luuston kannalta parasta liikuntaa on painoa kannatteleva liikunta, joka antaa tehokkaasti luustolle sen tarvitsemaa ärsykettä. Tällaisia lajeja ovat esimerkiksi juoksu, hyppiminen, pallopelit, kilpaurheilu sekä tanssi. Viikoittainen koululiikunta on hyödyllistä, mutta ei riittävää – lasten ja nuorten on saatava arjessaan liikuntaa päivittäin. Maailman Terveysjärjestö (WHO) suosittelee 5–17-vuotiaille päivittäin vähintään tuntia kohtuukuormittavaa liikuntaa. WHO:n suosituksessa todetaan myös, että lapset ja nuoret hyötyvät tätä suuremmista määristä liikuntaa.

Lasten ja nuorten lisääntynyt istuminen ja fyysisesti passiivinen elämäntapa huolestuttavat maailmanlaajuisesti. WHO nostaa esille myös sen, että lasten ja nuorten ruutuaika on lisääntynyt voimakkaasti.

Liikkumisen merkitys

Vuonna 2014 nuoret viettivät arviolta noin 60 % hereilläoloajastaan istuen. Eniten istumisen määrä oli lisääntynyt 11–13-vuotiailla eli juuri murrosiän kynnyksellä, jolloin myös luuston kehitys on nopeimmillaan.

Vaikka passiivinen ja paljon istumista sisältävä elämäntapa on ensisijainen huolenaihe, myös liian kova liikuntaharjoittelu yhdistettynä painonpudotukseen voi olla haitallista – erityisesti tytöillä, koska tämä saattaa vähentää sukuhormonien tuotantoa ja voi johtaa kuukautisten loppumiseen.