Proteiini kasvuiässä

Proteiini on elimistön rakennusaine. Ravinnon proteiinia tarvitaan mm. lihaksiston ja luuston kasvuun sekä uusiutumiseen. Proteiini tukee myös D-vitamiinin muuntumista aktiiviseen muotoonsa.

Kasvun aikana ilmenevä aliravitsemus ja siihen liittyvä alhainen proteiinin sekä energian saanti saattavat aiheuttaa vakavia häiriöitä luuston kehitykselle. Runsas proteiinin saanti lisää luuston massaa lapsilla. Proteiinia runsaasti sisältäviä ruokia ovat liha, kala, kana, kananmuna, maitovalmisteet, herneet, pavut, linssit, pähkinät ja siemenet.

Ravitsemussuosituksissa proteiinin lähteeksi suositellaan kohtuullisesti siipikarjaa ja jonkin verran vain punaista lihaa. Palkokasveja suositellaan käytettäväksi pääaterioilla viikoittain. Kalaa suositellaan koko perheelle vähintään 2-3 kertaa viikossa. Runsasproteiinisia maitovalmisteita ja juomia ei suositella lapsille päivittäiseen käyttöön. Lapsilla ja aikuisilla liiallinen proteiinin saanti kuormittaa munuaisia. Proteiini ei myöskään vahvista lihaksia silloin, jos ravinnosta saadaan vähemmän energiaa kuin mitä kulutetaan