Kasvuikäisen luuliikunta

Luusto tarvitsee säännöllistä liikuntaa vahvistuakseen. Vaikka liikunta on hyödyllistä kaiken ikäisille, lasten ja nuorten luusto reagoi liikuntaan tehokkaammin kuin aikuisten. Luusto reagoi erityisesti nopeisiin voiman muutoksiin, jollaisia tuotetaan esimerkiksi hypyissä sekä liikkeissä, joissa liike pysäytetään nopeasti ja kiihdytetään uudelleen.

Luuston kannalta tehokkainta liikuntaa ovatkin isku- ja tärähdystyyppinen liikunta. Tällaisia ovat esimerkiksi pallopelit, yleisurheilu, telinevoimistelu sekä perinteiset ulko- ja liikuntaleikit. Hypyt leikkien (esim. naruhyppely) ja muun liikunnan yhteydessä ovat erittäin tehokkaita. Vauhdikkaat suoritukset ja hypyissä suuret voimat ovat erittäin suositeltavia. Kasvavat nuoret hyötyvät lisäksi maltillisella vastuksella toteutetusta voimaharjoittelusta.

Lapsille ja nuorille suositellaan luuliikuntaa 3 kertaa viikossa noin 60 minuuttia kerrallaan. Voimaharjoittelu soveltuu vain nuorille, 30-45 minuutin harjoittelu kerrallaan. Riittävä hyppyjen määrä on 50-100, jotka voi jakaa saman päivän aikana muutamaksi erilliseksi hyppykerraksi.