Kasvava luusto

Lapsuus ja nuoruus ovat korvaamattoman tärkeää aikaa lujan luuston muodostamisessa. Niiden aikana määrittyy perusta sille, minkä kokoiset ja kuinka lujat luut meille kasvavat. Kasvuikä on kaikista tärkein ajanjakso hyvän ja elinikäisen luustoterveyden perustan luomiselle. Vaikka maksimipituus saavutetaan jo teini-iässä, luustonhuipputiheys saavutetaan vasta 20-30 vuoden iässä.

Nopeimmat luuston kasvun vaiheet lapsilla osuvat ensimmäiseen kahteen elinvuoteen sekä murrosikään, kun sukukypsyys saavutetaan. Tämä on tytöillä noin 11-14 ikävuoden tienoilla ja 13-17 ikävuoden tienoilla pojilla. Murrosiän aikana luuston kasvu selkärangassa ja lonkassa kiihtyy noin viisinkertaiseksi. Tytöillä murrosiän aikana kerääntynyt luun määrä on suurin piirtein sama, kuin menetetyn luun määrä vaihdevuosia seuraavan 30 vuoden aikana.

Perimä määrittelee 60-80% luustomme potentiaalisesta koosta ja lujuudesta. Elintavat vaikuttavat kuitenkin merkittävästi siihen, kuinka paljon perimän mahdollistamasta potentiaalista todellisuudessa hyödynnetään eli kuinka hyvä luuston huipputiheys lopulta saavutetaan.

Luustoterveyden edistämisen kannalta keskeisimmät elintapoihin liittyvät tekijät ovat monipuolinen ja terveellinen ravitsemus, riittävä kalsiumin, D-vitamiinin ja proteiinin saanti sekä säännöllinen luustoa kuormittava liikunta.