Lapset ja nuoret

Luja luusto rakennetaan lapsena ja nuorena

Lapsuus ja nuoruus ovat korvaamattoman tärkeää aikaa lujan luuston muodostamisessa. Niiden aikana määrittyy perusta sille, minkä kokoiset ja kuinka lujat luut meille kasvavat. Kasvuikä on kaikista tärkein ajanjakso hyvän ja elinikäisen luustoterveyden perustan luomiselle. Vaikka maksimipituus saavutetaan jo teini-iässä, luustonhuipputiheys saavutetaan vasta 20-30 vuoden iässä.

Nopeimmat luuston kasvun vaiheet lapsilla osuvat ensimmäiseen kahteen elinvuoteen sekä murrosikään, kun sukukypsyys saavutetaan. Tämä on tytöillä noin 11-14 ikävuoden tienoilla ja 13-17 ikävuoden tienoilla pojilla. Murrosiän aikana luuston kasvu selkärangassa ja lonkassa kiihtyy noin viisinkertaiseksi. Tytöillä murrosiän aikana kerääntynyt luun määrä on suurin piirtein sama, kuin menetetyn luun määrä vaihdevuosia seuraavan 30 vuoden aikana.

Perimä määrittelee 60-80% luustomme potentiaalisesta koosta ja lujuudesta. Elintavat vaikuttavat kuitenkin merkittävästi siihen, kuinka paljon perimän mahdollistamasta potentiaalista todellisuudessa hyödynnetään eli kuinka hyvä luuston huipputiheys lopulta saavutetaan.

Elintavat edistävät luustoterveyttä

Luustoterveyden edistämisen kannalta keskeisimmät elintapoihin liittyvät tekijät ovat monipuolinen ja terveellinen ravitsemus, riittävä kalsiumin, D-vitamiinin ja proteiinin saanti sekä säännöllinen luustoa kuormittava liikunta.

Tutustu materiaaliin

Luustoliitosta saat lasten ja nuorten luustoterveyteen liittyvää maksutonta materiaalia. Esitteet, julisteet sekä lasten satukirja ja pituusmitta tuovat aihetta tutuiksi esimerkiksi vanhemmille, isovanhemmille ja lasten ja nuorten parissa työskenteleville ammattilaisille.

Opetusmateriaali on suunnattu terveystiedon, liikunnan ja biologian opettajille.

Luustoliiton lasten videoissa luustoterveyden merkitys tuodaan esiin hauskalla tavalla, myös lasten itse kertomana.