Verkkokurssit osteoporoosia sairastaville

Onko sinulla todettu osteoporoosi tai osteopenia? Haluaisitko perehtyä sairauteesi tarkemmin ja vahvistaa luustoterveellisiä elintapoja omassa arjessasi? Kaipaatko vertaistukea, muiden kokemuksia ja ammattilaisen vinkkejä oman tilanteesi tueksi? Lähde mukaan Luustoliiton verkkokurssille! Kurssilta saat eväitä pitkäaikaisen sairauden kanssa elämiseen sekä tietoa, tukea ja potkua osteoporoosin omahoitoon.

Verkkokurssilta pontta kuntoutumiseen

Kurssilla käsitellään osteoporoosia, terveellistä ja monipuolista ravitsemusta, kalsiumin, proteiinin ja D-vitamiinin saantia, liikuntaa, kaatumisen ehkäisyä sekä lepoa ja rentoutumista. Lisäksi tarkastellaan omaa matkaa osteoporoosin kanssa ja siinä eteenpäin kantavia voimavaroja. Teemallisilla kursseilla, esim. työikäisten kurssi, osa kurssin sisällöstä räätälöidään osallistujien tarpeiden pohjalta.

Kurssiteemoja käsitellään omaan arkeen liittyvien tehtävien ja pohdintojen avulla sekä muiden ryhmäläisten kanssa jutellen. Teemojen pohdinnassa voit hyödyntää itsellesi mielekkäitä keinoja, esimerkiksi kirjoittamista, valokuvia, piirroksia tai itsellesi tuttuja sovelluksia. Kutakin kurssiteemaa käsitellään 1-2 viikkoa kerrallaan, jonka puitteissa voit itse päättää osallistumiseesi sopivimman ajankohdan. Vertaistuki ja yhdessä oppiminen on kurssilla keskeistä. Kurssit alkavat ja päätyvät kurssiryhmän yhteisellä tapaamisella. Kurssien ohjaajana toimii Luustoliiton ammattilainen.

’Kurssikaverin innoittamana kaivoin sukset esiin ja kävin hiihtolenkillä.’

’Kurssilla oivalsi miten asiat liittyvät toisiinsa ja miten paljon itse voi tehdä. Omasta terveydestähän tässä on kyse. ’

’Tuli käytettyä tietokonetta enemmän, opin lisäämään kuvia. Nyt juttelen lastenlasten kanssa Skypessä’.

’Sain taas uutta puhtia. Ryhmästä sai vertaistukea ja ohjaaja oli kannustava.’

Mukaan verkkokurssille?

Maksuton kurssi sisältää helppokäyttöisen kurssialustan tai sovelluksen ja sen käytön opastuksen, kurssimateriaalin, ammattilaisen ohjaaman kurssijakson verkossa sekä kurssitapaamisten ohjelman ja ateriat. Aiempaa verkkokurssikokemusta et tarvitse.

Kurssille osallistuminen edellyttää:

• nettiyhteydellä varustettua tietokonetta, älypuhelinta tai tablettia, jota olet tottunut käyttämään
  • valmiutta sitoutua aktiivisella otteella 3 kk pituiselle kurssille omassa tahdissa
  • mahdollisuutta osallistua kurssin lähitapaamisiin

Yhdelle kurssille mahtuu 10 osallistujaa. Valinnoissa huomioidaan mahdollinen aiempi osallistuminen Luustoliiton kuntoutuskursseille tai muille sopeutumisvalmennuskursseille. Valinnoissa painotetaan myös hakijan tarvetta kurssille. Kannattaa siis kuvailla mahdollisimman monipuolisesti, miksi hyötyisit kurssista.

Verkkokurssit vuonna 2019

1. Verkkokurssi: 2.2.-11.5.2019 (3 kk), aloitus- ja päätöstapaaminen Turussa. Hakuaika päättynyt ja valinnasta ilmoitettu hakijoille.

2. Työikäisille suunnattu verkkokurssi 26.8.-24.11.2019 (3 kk), kurssi toteutetaan täysin verkossa ja sisältää mahdollisuuksien mukaan 1-3 videovälitteistä tapaamista, kurssin alussa valituille tehdyn kyselyn perusteella osa kurssista räätälöidään osallistujien tarpeiden pohjalta, hakuaika 1.6.-14.8.2019.

3. Verkkokurssi: 5.9.-28.11.2019 (3 kk), sisältää aloitus- ja päätöstapaamisen Kajaanissa, hakuaika 20.5.-18.6.2019.

4. Verkkokurssi: 7.9.-30.11.2019 (3 kk), sisältää aloitus- ja päätöstapaamisen Rovaniemellä, hakuaika 20.5.-18.6.2019.

Lisätietoa kursseista löytyy tältä sivulta alkuvuodesta 2019. Kurssien hakulomakeet ovat täytettävissä tällä sivulla yllä mainittuina hakuaikoina.

Lisätietoa verkkokursseista: Jenny Lohikivi 050 512 9117 jenny.lohikivi@luustoliitto.fi