Verkkokurssit osteoporoosia sairastaville

Onko sinulla todettu osteoporoosi tai osteopenia? Haluaisitko perehtyä sairauteesi tarkemmin ja vahvistaa luustoterveellisiä elintapoja omassa arjessasi? Kaipaatko vertaistukea, muiden kokemuksia ja ammattilaisen vinkkejä kuntoutumisesi tueksi? Lähde mukaan Luustoliiton verkko- tai etävälitteiselle kurssille! Kurssilta saat eväitä pitkäaikaissairauden kanssa elämiseen sekä tietoa, tukea ja voimia osteoporoosin omahoitoon ja kuntoutumiseen.

VERKKOKURSSIT VUONNA 2020

1. Verkkokurssi: 14.2.-8.5.2020 (3 kk), sisältää aloitus- ja päätöstapaamisen Lappeenrannassa sekä yhden videovälitteisen tapaamisen. Hakuaika on päättynyt ja hakijoille on ilmoitettu valinnasta.
  2. Verkkokurssi: 5.9.-28.11.2020 (3 kk), verkossa työskentelyn lisäksi kurssi sisältää videovälitteisiä tapaamisia sekä päätöstapaamisen Kemissä. Hakuaika on 4.5.-7.6.2020. Lue lisää kurssista ja hae mukaan.
    Lisätietoja: Jenny Lohikivi 050 512 9117 jenny.lohikivi@luustoliitto.fi

ETÄVÄLITTEISET LUUSTOKURSSIT VUONNA 2020

1.  Etävälitteinen luustokurssi 6.5.-10.6.2020, joka koostuu kuudesta videotapaamisesta viikon välein. Hakuaika on päättynyt ja hakijoille on ilmoitettu valinnasta.  Lue lisää kurssista. Lisätietoja: Annika Timonen 050 594 3093 annika.timonen@luustoliitto.fi
  2. Etävälitteinen luustokurssi 14.10.-18.11.2020, joka koostuu kuudesta videotapaamisesta viikon välein. Hakuaika on 7.9.-2.10.2020. Lue lisää kurssista. Lisätietoja: Jenny Lohikivi 050 512 9117 jenny.lohikivi@luustoliitto.fi

Kurssien hakulomakkeet ovat täytettävissä tällä sivulla yllä mainittuina hakuaikoina. Muutokset mahdollisia.

Kurssilta voimia kuntoutumiseen

Verkko- ja etävälitteisellä kurssilla käsitellään osteoporoosia, terveellistä ja monipuolista ravitsemusta, kalsiumin, proteiinin ja D-vitamiinin saantia, liikuntaa, kaatumisen ehkäisyä sekä lepoa ja rentoutumista. Lisäksi tarkastellaan omaa matkaa osteoporoosin kanssa ja siinä eteenpäin kantavia voimavaroja.

Kurssiteemoja käsitellään omaan arkeen liittyvien tehtävien ja pohdintojen avulla sekä muiden ryhmäläisten kanssa keskustellen. Teemojen pohdinnassa voit hyödyntää itsellesi mielekkäitä keinoja, esimerkiksi kirjoittamista, valokuvia, piirroksia tai itsellesi tuttuja sovelluksia. Video- tai lähitapaamisten välillä kutakin kurssiteemaa käsitellään n. 1-2 viikkoa kerrallaan. Tapaamisten välillä voit itse päättää osallistumiseesi sopivimman ajankohdan. Vertaistuki ja yhdessä oppiminen on kurssilla keskeistä. Kurssien ohjaajana toimii Luustoliiton ammattilainen.

Kurssikaverin innoittamana kaivoin sukset esiin ja kävin hiihtolenkillä.

Kurssilla oivalsi miten asiat liittyvät toisiinsa ja miten paljon itse voi tehdä. Omasta terveydestähän tässä on kyse.

Tuli käytettyä tietokonetta enemmän. Nyt juttelen lastenlasten kanssa Skypessä.

Sain taas uutta puhtia. Ryhmästä sai vertaistukea ja ohjaaja oli kannustava.

Mukaan kurssille?

Kurssit ovat maksuttomia, mutta edellyttävät sitoutumisen koko kurssiin. Aiempaa verkko- tai etävälitteisen kurssin kokemusta et tarvitse.

Verkkokurssi sisältää helppokäyttöisen kurssialustan tai sovelluksen ja sen käytön opastuksen, kurssimateriaalin, Luustoliiton ammattilaisohjauksen, videovälitteiset tapaamiset verkkojakson aikana sekä kurssin alussa ja lopussa lähitapaamisten ohjelman ja ateriat.

Etävälitteinen luustokurssi sisältää videovälitteiset tapaamiset, kurssimateriaalin ja Luustoliiton ammattilaisohjauksen.

Kursseillle osallistuminen edellyttää:

• internet-yhteydellä, kameralla ja mikrofonilla varustettua tietokonetta, älypuhelinta tai tablettia, jota olet tottunut käyttämään sekä
  • valmiutta sitoutua aktiivisella otteella kurssin tapaamisiin ja niiden välillä tehtäviin/pohdintoihin.

Yhdelle kurssille valitaan 5-10 osallistujaa. Valinnoissa huomioidaan mahdollinen aiempi osallistuminen Luustoliiton kuntoutuskursseille tai muille sopeutumisvalmennuskursseille. Valinnoissa painotetaan myös hakijan tarvetta kurssille. Kannattaa siis kuvailla mahdollisimman monipuolisesti, miksi hyötyisit kurssista.

Lisätietoa verkko- ja etävälitteisistä kursseista: Jenny Lohikivi 050 512 9117 jenny.lohikivi@luustoliitto.fi