Verkkokurssit osteoporoosia sairastaville

Onko sinulla todettu osteoporoosi tai osteopenia? Haluaisitko perehtyä sairauteesi tarkemmin ja vahvistaa luustoterveellisiä elintapoja omassa arjessasi? Kaipaatko vertaistukea, muiden kokemuksia ja ammattilaisen vinkkejä kuntoutumisesi tueksi? Lähde mukaan Luustoliiton verkkokurssille! Kurssilta saat eväitä pitkäaikaissairauden kanssa elämiseen sekä tietoa, tukea ja voimia osteoporoosin omahoitoon ja kuntoutumiseen.

Verkkokurssit vuonna 2019

1. Verkkokurssi: 2.2.-11.5.2019 (3 kk), aloitus- ja päätöstapaaminen Turussa. Hakuaika on päättynyt ja valinnasta on ilmoitettu hakijoille.

2. Työikäisille suunnattu verkkokurssi 26.8.-24.11.2019 (3 kk), kurssi toteutetaan täysin verkossa ja sisältää 4 videovälitteistä tapaamista, kurssin sisältö räätälöidään osittain osallistujien tarpeiden pohjalta, hakuaika 1.6.-14.8.2019. Lue lisää ja hae mukaan. Lisätietoja: Heidi Louhelainen 050 594 3093 heidi.louhelainen@luustoliitto.fi

3. Verkkokurssi: 5.9.-28.11.2019 (3 kk), sisältää aloitus- ja päätöstapaamisen Kajaanissa. Hakuaika on päättynyt. Lisätietoja: Jenny Lohikivi 050 512 9117 jenny.lohikivi@luustoliitto.fi

4. Verkkokurssi: 7.9.-30.11.2019 (3 kk), sisältää aloitus- ja päätöstapaamisen Rovaniemellä. Hakuaika on päättynyt. Lisätietoja: Pauliina Tamminen 050 371 4558 pauliina.tamminen@luustoliitto.fi

Kurssien hakulomakeet ovat täytettävissä tällä sivulla yllä mainittuina hakuaikoina.

Verkkokurssilta voimia kuntoutumiseen

Kurssilla käsitellään osteoporoosia, terveellistä ja monipuolista ravitsemusta, kalsiumin, proteiinin ja D-vitamiinin saantia, liikuntaa, kaatumisen ehkäisyä sekä lepoa ja rentoutumista. Lisäksi tarkastellaan omaa matkaa osteoporoosin kanssa ja siinä eteenpäin kantavia voimavaroja. Teemallisilla kursseilla, esim. työikäisten kurssi, osa kurssin sisällöstä räätälöidään osallistujien tarpeiden pohjalta.

Kurssiteemoja käsitellään omaan arkeen liittyvien tehtävien ja pohdintojen avulla sekä muiden ryhmäläisten kanssa jutellen. Teemojen pohdinnassa voit hyödyntää itsellesi mielekkäitä keinoja, esimerkiksi kirjoittamista, valokuvia, piirroksia tai itsellesi tuttuja sovelluksia. Kutakin kurssiteemaa käsitellään 1-2 viikkoa kerrallaan, jonka puitteissa voit itse päättää osallistumiseesi sopivimman ajankohdan. Vertaistuki ja yhdessä oppiminen on kurssilla keskeistä. Kurssit alkavat ja päätyvät kurssiryhmän yhteisellä tapaamisella. Kurssien ohjaajana toimii Luustoliiton ammattilainen.

Kurssikaverin innoittamana kaivoin sukset esiin ja kävin hiihtolenkillä.

Kurssilla oivalsi miten asiat liittyvät toisiinsa ja miten paljon itse voi tehdä. Omasta terveydestähän tässä on kyse.

Tuli käytettyä tietokonetta enemmän, opin lisäämään kuvia. Nyt juttelen lastenlasten kanssa Skypessä.

Sain taas uutta puhtia. Ryhmästä sai vertaistukea ja ohjaaja oli kannustava.

Mukaan verkkokurssille?

Maksuton kurssi sisältää helppokäyttöisen kurssialustan tai sovelluksen ja sen käytön opastuksen, kurssimateriaalin, ammattilaisen ohjaaman kurssijakson verkossa sekä kurssitapaamisten ohjelman ja ateriat. Aiempaa verkkokurssikokemusta et tarvitse.

Kurssille osallistuminen edellyttää:

• nettiyhteydellä varustettua tietokonetta, älypuhelinta tai tablettia, jota olet tottunut käyttämään
  • valmiutta sitoutua aktiivisella otteella 3 kk pituiselle kurssille omassa tahdissa
  • mahdollisuutta osallistua kurssin lähitapaamisiin ja mahdollisiin videotapaamisiin

Yhdelle kurssille mahtuu 10 osallistujaa. Valinnoissa huomioidaan mahdollinen aiempi osallistuminen Luustoliiton kuntoutuskursseille tai muille sopeutumisvalmennuskursseille. Valinnoissa painotetaan myös hakijan tarvetta kurssille. Kannattaa siis kuvailla mahdollisimman monipuolisesti, miksi hyötyisit kurssista.

Lisätietoa verkkokursseista: Jenny Lohikivi 050 512 9117 jenny.lohikivi@luustoliitto.fi