Luustokurssin ohjaajaksi

Oletko sinä se sosiaali- ja terveysalan ammattilainen, joka tukee osteoporoosia sairastavaa toimintakykyiseen ja mielekkääseen arkeen? Työskenteletkö julkisella sektorilla ja kaipaat maksuttomia ryhmänohjauksen työvälineitä käyttöösi? Voisitko sinä olla kurssiohjaaja, joka antaa eväitä osteoporoosia sairastavan omahoidon toteutukseen ja kokonaisvaltaiseen kuntoutumiseen?

Miksi?

Osteoporoosin hoitamattomuuden hinta on korkea. Osteoporoosia sairastavat ovat keskeistä riskiryhmää murtumia, myös lonkkamurtumia ajatellen. Tarjoamalla kuntoutusta hyvissä ajoin, tuetaan kuntoutujia oman toimintakykynsä ja terveytensä pitkäaikaiseen ylläpitämiseen. Vähemmän kaatumisia, vähemmän murtumia, parempaa ja mielekkäämpää arkea. Hyödyt näkyvät niin kuntoutujan arjessa, ammattilaisresurssien käytössä kuin maakuntien kukkarossakin.

Mikä kurssi?

Luustokurssi on viiden tapaamisen tavoitteellinen kokonaisuus. Kurssi on suunnattu kuntoutujille, joilla on todettu osteoporoosi tai osteopenia. Kurssin teemoja ovat sairauden kanssa eläminen ja omat voimavarat, luusto ja osteoporoosi, monipuolinen ravitsemus, riittävä kalsiumin, proteiinin ja D-vitamiinin saanti, liikunta sekä kaatumisen ehkäisy. Kurssi sisältää alku- ja loppukartoitukset, välitehtäviä sekä menetelmät yksilöllisen tavoitteen asettamisen tueksi. Luustoliitto tarjoaa maksutta kurssiohjaajakoulutuksen, osallistujan ja ohjaajan materiaalit, vinkit toiminnallisiin harjoituksiin ja tuen kurssin järjestämiseen. Kurssin päätyttyä Luustoliitto kokoaa puolestasi kurssitulokset, joita voit hyödyntää omassa työympäristössäsi.

Missä?

Luustokursseja järjestetään tällä hetkellä Helsingissä monessa palvelukeskuksessa ja lisäksi Tampereella Kuuselan Lähitorilla sekä Peurankallion Lähitorin ja Koskikotikeskuksen yhteistyönä. Kurssiohjaajat muodostavat myös moniammatillisen verkoston, jossa syntyy yhteistyötä ja uusia ideoita.

Kokemuksia?

Ammatilaisille kurssi on tarjonnut valmiin ja maksuttoman työvälineen, jolla on tavoitettu laajasti osallistujia. Vuosittain kursseille osallistuu n. 100 kuntoutujaa. Kursseilla tieto muuttuu arjen teoiksi. Fyysinen toimintakyky on parantunut valtaosalla kuntoutujista omien arjen muutosten ansioista, ravitsemusta on kohennettu ja kotiympäristöä muokattu turvallisemmaksi. Kurssit ovat vahvistaneet luottamusta tulevaisuuteen ja omien tekojen merkitykseen: Minä itse voin vaikuttaa toimintakykyyni eikä sairauden tarvitse jarruttaa oman näköistä elämää. Kurssien myötä on rohkaistuttu lähtemään liikkeelle kotoa ja osallistumaan erilaisiin ryhmiin ja tapahtumiin. Vertaistuki ja uudet ystävät on koettu tärkeänä antina. Tutustu Annika Timosen (fysioterapeutti, Koskelan palvelukeskus, Helsinki) ja Essi Sernin (vastaava ohjaaja, toimintaterapeutti AMK, Pohjois-Haagan palvelukeskus, Helsinki) kokemuksiin Luustokursseista.

Ohjaajaksi?

Luustoliiton maksuttoman Luustokurssiohjaajan koulutuksen kesto on 6 tuntia ja se voidaan järjestää toimipaikassasi. Koulutus antaa valmiudet kurssien ohjaamiseen. Koulutus soveltuu julkisen sektorin sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille, esimerkiksi terveyden- ja sairaanhoitajille, toiminta- ja fysioterapeuteille, sosiaaliohjaajille sekä murtuma-, luusto- ja osteoporoosihoitajille.

Lisätietoja Luustokurssiohjaajan koulutuksesta ja yhteistyöstä voit tiedustella Luustoliitosta: Pauliina Tamminen 050 371 4558 pauliina.tamminen@luustoliitto.fi.

Tutustu myös muihin Luustoliiton ammattilaisille tarjoamiin palveluihin, toimintaan ja yhteistyöhön.