Luustokurssi

Luustokurssit on tarkoitettu osteoporoosia tai osteopeniaa sairastaville henkilöille.

Luustokursseja järjestetään paikkakunnilla, joissa kuntien sosiaali-, terveys-, ja liikuntatoimen ammattilaiset ovat lähteneet Luustoliiton kuntoutusyhteistyöhön mukaan. Alla olevasta listasta löydät vuoden 2017 kurssit. Osa kunnista järjestää yhteistyössä Luustoliiton kanssa kertaluontoisia Luustoinfoja. Mikäli omalla paikakkunnallasi ei ole kuntoutustoimintaa, voit myös hakea verkossa tapahtuvalle Luustokurssille.

Luustokursseilla keskiössä on kuntoutuminen, koko elämän jatkuva oppimisprosessi, joka perustuu omiin lähtökohtiin, arvoihin ja mahdollisuuksiin vaikuttaa omaan terveyteensä. Osteoporoosin omahoito ja sen nivoutuminen arkeen lähtevät liikkeelle omista tavoitteista, joita kohti edetään kurssilla pienin ja konkreettisin askelin. Ryhmässä ajatuksia vaihtamalla ja erilaisten harjoitusten avulla pohditaan omahoitoa ja sen merkitystä oman näköisen elämän toteutumisessa. Kurssilla on mahdollista tavata muita osteoporoosia sairastavia ja jakaa kokemuksia sairauden kanssa elämisestä.

Kurssi sisältää alustuksia osteoporoosista sekä omahoidon aihepiireistä:

•     monipuolisesta ja värikkäästä ravitsemuksesta
  •     proteiinin ja kalsiumin saannista ja D-vitamiinista
  •     terveys- ja luuliikunnasta
  •     kaatumisen ehkäisystä

Luustokurssit Helsingissä syksyllä 2017: Kurssit on suunnattu helsinkiläisille eläkeläisille tai työttömille, joilla on diagnosoitu osteoporoosi tai osteopenia.

• Luustokurssi Pohjois-Haagan palvelukeskuksessa alkaen 25.9.2017. Lisätietoja täältä. Ilmoittautuminen päättyy 18.9.2017.
  • Luustokurssi Munkkiniemen palvelukeskuksessa alkaen 10/2017, lisätietoja täältä. Ilmoittautuminen päättyy 6.10.2017.

Aiemmin vuonna 2017 pidetyt kurssit (kurssit päättyneet).

• Luustokurssi Kinaporin palvelukeskuksessa 9.1. alkaen (TÄYNNÄ)
  • Luustokurssi Pohjois-Haagan palvelukeskuksessa 18.1. alkaen (TÄYNNÄ)
  • Luustokurssi Pohjois-Haagan palvelukeskuksessa 20.2. alkaen (TÄYNNÄ)
  • Luustokurssi Koskelan palvelukeskuksessa 21.3. alkaen (TÄYNNÄ)
  • Luustokurssi Riistavuoren palvelukeskuksessa 6.4. alkaen (TÄYNNÄ).
  • Luustokurssi Töölön palvelukeskuksessa 19.4. alkaen. (TÄYNNÄ)
  • Luustokurssi Kampin palvelukeskuksessa 19.4. alkaen. (TÄYNNÄ).

Järvenpää

• Luustokurssi Järvenpäässä 16.3. alkaen. (TÄYNNÄ).