Olet täällä

Osteoporoosin omahoito ja ravinto

Ruoka on kehon polttoainetta. Ruuan laatu vaikuttaa luuston ja koko kehon terveyteen sekä yleiseen jaksamiseen. Monipuolinen suomalainen ruokavalio, joka sisältää kalsiumia, D-vitamiinia ja riittävästi proteiinia, auttaa vahvan luuston rakentamisessa ja ylläpitämisessä. Kalsium on luustolle välttämätön kivennäisaine, ja sen avulla rakennetaan ja ylläpidetään luuston lujuutta. D-vitamiinia tarvitaan kalsiumin imeytymiseksi suolistosta ja luuston rakennusaineiden saannin turvaamiseksi. Proteiini taas toimii luukudoksessa rakennusmateriaalina, johon mineraalit kiinnittyvät.

Muista ainakin:

  • Riittävä ravintoaineiden ja nesteen saanti
  • Säännölliset ateriat
  • Kalsium, D-vitamiini ja proteiini
  • Runsaasti erivärisiä kasviksia

Säännöllinen ruokailu rytmittää päivää. Kattaus sekä ruuan  asettelu ja ulkonäko ovat puoliruokaa. Terveellisen ruokavalion voi koostaa monella tavalla ja omien mieltymysten mukaan, sillä kokonaisuus ratkaisee.

Monipuolinen kokonaisruokavalio koostuu muun muassa seuraavista asioista:

  • Säännöllinen ruokailu 4-6 kertaa päivässä
  • Eri värisiä kasviksia, vihanneksia, hedelmiä ja marjoja 5 nyrkin kokoista annosta päivässä
  • Täysjyväleivän ja -puuron suosiminen
  • Kalaa 2-3 kertaa viikossa
  • Pehmeät rasvat ja maltillisesti suolaa