Osteoporoosin omahoito ja proteiini

keski_k_kivet_proteiini.png

Proteiinin tarve ja saanti

• Proteiinia tarvitaan luiden ja lihasten rakentumiseen.
  • Proteiini edistää D-vitamiinin muuntumista aktiiviseen muotoon, jolloin kalsium imeytyy paremmin.
  • Proteiinia tarvitaan luumassan kehittymiseen lapsuudessa ja nuoruudessa sekä luumassan säilymiseen ikääntyessä.
  • Riittämätön proteiinin saanti vähentää lihasmassaa ja -voimaa, jolloin kaatumisen ja luunmurtumien riski kasvaa.
  • Hyviä proteiinin lähteitä ovat liha, kala, kana, maitotaloustuotteet sekä palkokasvit.

Proteiini toimii luukudoksessa rakennusmateriaalina, johon mineraalit kiinnittyvät. Ravinnon proteiinia tarvitaan mm. lihaksiston ja luuston kasvuun sekä uusiutumiseen. Riittävä proteiinin saanti ylläpitää lihasmassaa sekä toiminta- ja vastustuskykyä. Riittävä proteiini edistää kalsiumin ja fosfaatin imeytymistä, luiden ja lihasten kasvua sekä D-vitamiinin muuntumista aktiiviseen muotoon. Näin se on tärkeää myös luustoterveyden kannalta. Hyviä proteiinin lähteitä ovat liha, kala, kana, kananmuna, maitovalmisteet sekä herneet, pavut ja linssit.

Proteiinin tarve lisääntyy ikääntyessä ja runsaan liikunnan yhteydessä. Proteiinin riittävä saanti onnistuu helposti varmistamalla, että joka aterialla ja välipalalla on jokin proteiinipitoinen aineosa. Esimerkkejä eri ruoka-aineiden proteiinin määrästä ja tietoa riittävästä päivittäisestä proteiinin määrästä löydät Maito- ja Terveys ry:n proteiiniesitteestä (pdf).