Olet täällä

Luuliikunta

     keski_k_kivet_liikunta.png
 

  • Luustoa vahvistava liikunta kasvattaa luun massaa lapsuudessa ja nuoruudessa, ylläpitää luun vahvuutta aikuisiässä ja hidastaa luun menetystä ikääntyvillä.
  • Liikunnan avulla voidaan lisäksi kehittää lihasvoimaa, tasapainoa, ketteryyttä ja liikkumisvarmuutta sekä siten osaltaan ehkäistä kaatumisia ja niistä seuraavia luunmurtumia.
  • Tehokkaan luuliikunnan tulee sisältää intensiivistä kuormitusta tai nopeita voiman muutoksia vaihtelevissa tilanteissa.

Osteoporoosia sairastaville suositellaan selän lihasten vahvistamiseen ja ryhdin parantamiseen vastusharjoitteita esimerkiksi vastuskuminauhalla tehtynä. Voimakkaita vartalon koukistus- ja kiertoliikkeitä on ehdottomasti vältettävä. Kaatumisten ja murtumien ehkäisemiseen suositellaan tasapainoa kehittävää voimistelua. Kestävyyskuntoa voi kehittää esimerkiksi reippaalla kävelyllä. Luustokuntoutujan (osteoporoosia tai osteopeniaa sairastava henkilö) liikuntaa on hyvä suunnitella ammattilaisen ohjauksessa.

Lisää vinkkejä löydät osteoporoosia sairastavan luuliikuntasuosituksista (pdf).

Ohessa myös kotijumppa-ohjelmat osteoporoosia sairastavalle. UKK-instituutin asiantuntijaryhmän suunnittelemat harjoitusohjelmat koostuvat turvallisista mutta tehokkaista liikkeistä, joilla voi harjoittaa lihaskuntoa, kehonhallintaa sekä tasapainoa.

Ohjeet on jaettu kolmeen eri tasoon. Kevyen tason ohjeissa (pdf) esitellyt liikkeet sopivat niin kivun kanssa kamppaileville kuin myös nikamamurtumasta toipuvillekin. Ne ovat turvallisia, mutta niiden avulla pystyy hyvin harjoituttamaan ryhdin ylläpitämisen ja keskivartalosta tarvittavan tuen kannalta tärkeitä lihasryhmiä.

Keskitason ohjeissa (pdf) mukaan lisätään alaraajojen lihasvoimaharjoitteita, tasapainoa ja ryhtiä parantavia liikkeitä sekä aloitetaan luuston kuormittaminen. Keskitason liikkeissä kehoa kuormitetaan jo enemmän, joten edellytyksenä keskitason liikkeisiin siirtymiselle on se, että keho on toipunut jo täysin murtumista. Vaativan tason ohjeissa (pdf) haastavuus ja kuormittavuus kasvavat joka suhteessa ja ne sopivatkin uusia haasteita harjoitteluun kaipaaville luustokuntoutujille.

Lisää liikuntaohjeita löytyy myös täältä.