Luusto - kehomme tukiranka

Luustolla on monta tehtävää. Luukudos on kehomme tukiranka. Luusto mahdollistaa myös yhdessä lihasten kanssa kehon liikkumisen. Lisäksi luut suojaavat sisäelimiä (mm. pääkallon luut suojaavat aivoja ja rintakehä keuhkoja). Luusto on myös tärkeä kalsiumvarasto. Pitkien luiden, esimerkiksi reisiluun, keskustan täyttää luuydin. Lapsilla luuytimessä muodostuvat veren valko- ja punasolut. Aikuisilla luuydin on rasvan täyttämä, ja tällöin verisolut muodostuvat pääosin pitkien luiden päissä sekä litteissä luissa.

Luusto on elävää kudosta

Osteosaurus ja luurankoLuu on elävää kudosta, joka sisältää sekä verisuonia että hermoja. Koska luusto sisältää eläviä soluja, tarvitsee se ravintoa ja happea. Näitä luustolle tuovat verisuonet. Luiden murtumien yhteydessä luuhun tulleet säröt kasvavat vähitellen umpeen. Luustosta on muistettava pitää huolta aivan kuten ihostamme sekä lihaksistamme. Luukudoksesta noin 5-10 % uusiutuu vuosittain, joten kokonaisuudessaan luusto on uusiutunut kymmenessä vuodessa.