Luun muodostuminen ja uusiutuminen

Luuta muodostuu ihmisen kasvuvaiheen aikana kahdella eri tavalla: rustokudoksesta kehittymällä sekä sidekudoksen luutumisen kautta. Suurin osa luukudoksesta muodostuu rustokudoksesta. Rusto korvautuu luukudoksella vähitellen sikiökauden ja puberteetin välisenä aikana. Vastasyntyneellä lapsella on noin 300 eri luuta, mutta aikuisella "vain" 206. Lapsen kasvaessa pienet luut yhdistyvät, ja näin luiden kokonaismäärä vähenee aikuisikään saavuttaessa. Kasvuvaiheen aikana luusto saa lopullisen muotonsa. Tosin luuston massa lisääntyy kasvuvaiheen jälkeen vielä jonkin verran.

Luukudoksessa tapahtuu pientä muutosta jatkuvasti, sillä luu on elävää kudosta, joka uusiutuu koko elämän ajan. Luun uusiutuminen tapahtuu luuta hajottavien solujen (osteoklastit) ja luuta muodostavien solujen (osteoblastit) yhteistyönä. Luun aineenvaihdunnan ollessa tasapainossa luunrakentajasolut rakentavat yhtä paljon uutta luukudosta tilalle kuin luunsyöjäsolut ovat sitä "syöneet". Luusto haurastuu, jos luunsyöjäsolut toimivat tehokkaammin luunrakentajasoluihin nähden.

Vanhaa luuta

1. Vanhaa luuta

Luun uusiutuminen alkaa, kun luun
hajottajasolut aktivoituvat hajottamaan