Kalsium

Pidä aina maitoa mukanasi viidakossa. Se saattaa pelastaa luusi.Kalsium ja D-vitamiini lujittavat luustoa

KRunsas kalsiumin saanti kasvuiässä edesauttaa lujan luuston rakentumista. Luuston kovuus johtuu sen sisältämästä kalsiumfosfaatista. Koska luusto on elävää kudosta, joka hajoaa ja rakentuu jatkuvasti, tarvitsemme ravinnosta kalsiumia päivittäin. Riittävä kalsiumin saanti on turvattu nauttimalla päivittäin kolme lasillista maitoa, piimää tai jogurttia ja lisänä vielä muutama viipale juustoa.

Jos ei käytä lainkaan maitovalmisteita, tulee huolehtia riittävästä kalsiumin saannista käyttämällä päivittäin kalsiumilla täydennettyjä elintarvikkeita (esim. tuoremehuja, soija- tai viljapohjaisia valmisteita) tai kalsiumlisää.

Maito ja juusto - vahva luusto

DRiittävä kalsiumin saanti yksin ei riitä kestävän luuston rakennusaineeksi, sillä D-vitamiinia tarvitaan kalsiumin imeytymiseen ja sen kiinnittymiseen luustoon lujaksi rakenteeksi.

Kesällä D-vitamiinia syntyy iholla auringonvalon altistuksessa, jolloin liikunta ulkona vahvistaa luustoa. Parhaita D-vitamiinin lähteitä ruokavaliossa ovat kalaruoat. Myös margariinit ja kevytlevitteet sekä nestemäiset maitovalmisteet ovat hyviä D-vitamiinin lähteitä, koska niihin on lisätty D-vitamiinia. Margariinien tai kevytlevitteiden kohtuullinen käyttö päivittäin on suositeltavaa myös ruokavalion terveellisen rasvakoostumuksen kannalta.

Myös metsäsienet kuten suppilovahverot ja kanttarellit sisältävät paljon D-vitamiinia ja pieniä määriä saa myös broilerista ja kananmunista.