Olet täällä

Ruokailun aakkoset

Lapsi oppii ruokailun aakkoset vähitellen iän karttuessa ja taitojen kehittyessä. Lapselle tulee antaa aikaa edetä kehityksessä askel askeleelta yksilölliseen tahtiin, mutta vanhempien ja päivähoidon rooli ruokailun opettelussa on oleellinen. Ruokailun kehitysvaiheiden tunteminen on avuksi lapsen ruokailutaitojen opettelun tukemisessa.

1-2 -vuotiaat

  • sama ruoka muun perheen kanssa
  • säännöllinen ateriarytmi
  • omatoimisen syömisen opettelu
  • syömiseen keskittymisen harjoittelu
  • ruokalajien ja ruokailuvälineiden tunnistaminen
  • ruokalappu tarpeellinen
  • ruokailuvälineet: sormet, lusikka, mukista juomisen opettelu
  • ateriasta kiittäminen

3-4 -vuotiaat

  • omatoiminen syöminen
  • ruokailuvälineet: lusikka ja haarukka, veitsen käytön harjoittelu
  • omatoimisen ruoan annostelun harjoittelu
  • leivän voitelun ja ruoan paloittelun opettelu
  • siistin syömisen harjoittelu
  • järkevä aikaraja ruokailulle pöydässä vitkastelun välttämiseksi
  • mallioppiminen muiden syömisestä
  • ruokapuuhiin osallistuminen

5-6 -vuotiaat

  • ruoan omatoiminen annostelu
  • siisti syöminen
  • veitsellä ja haarukalla syöminen
  • perunan ja hedelmien kuoriminen
  • sääntöjen ja tapojen noudattaminen
  • leikkitovereiden esimerkki voimakas

(Lähde: Lapsi, perhe ja ruoka)

Ohjeita lapsen askeleista monipuoliseen ruokavalioon

  • yhdessä ruokailu ja vanhempien esimerkki tukevat lapsen ruokamieltymysten kehittymistä
  • ruoka-ajat ja ruokarajat sovitaan ja niistä pidetään kiinni
  • lapselle ilmoitetaan ateriasta hyvissä ajoin, että hän voi lopettaa leikkinsä rauhassa
  • ruokailutilanne rauhoitetaan häiriötekijöiltä (esim. televisio)
  • lapsi saa valita omaa ruokaansa ruokarajojen puitteissa
  • maistamissopimus
  • lapsi voi jo varhain opetella ottamaan ruoan itse ja syömään omatoimisesti
  • lasta kiitetään ja kannustetaan myönteisistä ja toivotuista ruokatavoista
  • lapsi saa nousta ruokapöydästä syötyään, eikä häntä pakoteta syömään lautasta tyhjäksi
  • lahjontaa ja uhkailua ei kannata käyttää aseena ruokailutilanteissa
  • lapsi otetaan mukaan ruoan ostos- ja valmistuspuuhiin
  • arkista ruokailutilannetta voi piristää kattamalla juhlavasti

(Lähde: Lapsi, perhe ja ruoka)