Ateriarytmi

LautasmalliLapsen ruokahalu voi vaihdella paljonkin eri aterioilla ja päivinä ja samanikäisten lasten väliset erot voivat olla huomattavia. Vanhempien tulisi hyväksyä lapsen ruokahalun muutokset ja luottaa lapsen luontaiseen syömisen säätelyyn. Tärkeätä on pitää kiinni säännöllisistä ruokailuajoista, vaikka lapsi söisikin aterialla vain vähän. Lapsi pystyy syömään vain pieniä annoksia kerrallaan, joten liian pitkät ateriavälit voivat helposti aiheuttaa väsymistä ja kiukuttelua. Lapsille sopiva ateriarytmi sisältää aamuaterian, lounaan, iltapäivän välipalan, päivällisen ja iltapalan sekä tarvittaessa vielä ylimääräisen välipalan aamupäivällä. Jos lapsi syö liian usein välipaloja aterioiden välillä tai juo janojuomaksi energiapitoisia mehuja tai virvoitusjuomia, ei hänellä todennäköisesti ole nälkä kun seuraava ruoka-aika koittaa.

Lapsen aterian koostamisessa voi noudattaa aikuisillekin suositeltavaa lautasmallia.

Lapsi oppii syömään aterialla raasteita, salaatteja ja keitettyjä kasviksia kun niillä täytetään puolet lautasen tilasta. Välipaloilla lapselle voi tarjota juureksia paloiteltuna erimuotoisiksi sekä marjoja ja hedelmiä puuroina, kiisseleinä ja rahkana. Välipaloiksi sopivat myös leipä, piirakat ja korput, jogurtit, pirtelöt myslit ja murot, ohukaiset ja pannukakku.