Luustoterveellinen ravinto

keski_Aikuinen.jpg   keski_Osteoporoosi.png

Luustoliitto on julkaisut kaksi uutta luustoterveellistä ravitsemusta käsittelevää esitettä. Aikuisten luustoterveellinen ravinto ja Osteoporoosi ja luustoterveellinen ravinto -esitteissä kiinnitetään huomiota monipuoliseen ravintoon, riittävään kalsiumin, proteiinin ja D-vitamiinin saantiin sekä muihin luustoterveyden kulmakiviin.

Luusto on elävää ja uusiutuvaa kudosta, jonka hyvinvointiin voi itse vaikuttaa. Luuston haurastumisen ehkäisyssä terveet elämäntavat ovat avainasemassa. Tällaisia ovat normaalipainon säilyttäminen, riittävä kalsiumin, D-vitamiinin ja proteiinin saanti, liikunta, tupakoinnoin välttäminen ja kohtuullisuus alkoholin käytössä sekä kaatumisten ehkäisy.

Aikuisten luustoterveellinen ravinto ja Osteoporoosi ja luustoterveellinen ravinto -esitteissä kannustetaan monipuolisen, värikkään ja terveellisen ruokavalion koostamiseen sekä säännölliseen ateriointiin. Hyvän ja tasapainoisen ruokavalion voi kuitenkin koostaa monella tavalla yksilöllisiä mieltymyksiä huomioiden. Uusissa esitteissä on haluttu nostaa esiin myös kasviperäiset vaihtoehdot, sillä yhä useampi haluaa suosia niiden käyttöä ja markkinoille onkin tullut runsaasti uusia vaihtoehtoja. Kuvitus on pyritty saamaan mahdollisimman selkeäksi ja annoskooltaan kohtuulliseksi, arjessa käyttökelpoisiksi.

Esitteiden sisältö pohjautuu Suomalaisen Lääkäriseura Duodecimin Osteoporoosin Käypä Hoito -suositukseen ja Terveyttä ruoasta -suomalaisiin ravintosuosituksiin. Esitteissä on myös hyödynnetty Fineli-ravintotietokantaa, Ruokamittoja ja Annoskuvataulukko -kirjaa sekä valmistajien eri tuotteiden ravintosisältötietoja. Haasteena on eri valmistajien tuotteiden sisältämät erot, joten ravintoainesisältötiedot on jokaisen syytä tarkistaa vielä tuoteselosteesta. Esitteissä asiantuntijoina ovat toimineet ravitsemustieteilijät Erjastiina Heikkinen ja Heli Viljakainen.

Maksuttomat esitteet (A4, 4 sivua) ovat tilattavissa (postimaksut veloitetaan) ja ladattavissa Luustoliiton verkkosivuilla.

Lisätietoja: Pauliina Tamminen, omahoidon koordinaattori, Suomen Luustoliitto ry, 050 371 4558, pauliina.tamminen@luustoliitto.fi

Palaa edelliselle sivulle   Palaa edelliselle sivulle