KAUHEAN KIVA LUUSTO

#halloween #LUUkinggood #rakastaluitasi

Kalsium vai kepponen_0.jpg

Miksi luustosi on hurjan tärkeä? Katso, jos uskallat..

Mikä on hirveän hyvää luustollesi?

Mitä luustollesi kuuLUU?

Lapsuus ja nuoruus ovat kriittistä aikaa luustolle
Geneettiset tekijät määräävät 70-80 % luuntiheydestä, mutta monet elintapoihin liittyvät tekijät vaikuttavat siihen, saavuttaako lapsen ja nuoren luusto sille geneettisesti ohjelmoidun optimaalisen huipputiheyden ja murtumakestävyyden. Lapsuuden ja nuoruuden aikana rakennetaan perusta sille, kuinka lujat ja minkä kokoiset luista kasvaa. Kasvuikä on tärkein ajanjakso perustan luomisessa elinikäiselle hyvälle luustoterveydelle.

Vaikka lopullinen pituus saavutetaan teini-iässä, luuston huipputiheys saavutetaan vasta 20-30 vuoden iässä. Vaikka luusto uusiutuu koko elämämme ajan, vähitellen ikääntymisen myötä uutta luuta ei synny yhtä paljon kuin vanhaa hajoaa. Luuston kannalta terveelliset elintavat lapsuudessa ja nuoruudessa ennen luuston huipputiheyden saavuttamista kasvattavat luustopankkia ja tekevät mahdolliseksi sen, että perintötekijöiden tarjoamat mahdollisuudet hyödynnetään parhaalla mahdollisella tavalla lujan luuston saavuttamiseksi.

Mitä Elmerille tapahtui? Lue täältä!

Entä löydätkö kuka piileksii täällä?

Ei kuulu mulle!

Muuta hurjan hyvää materiaalia lapsille ja nuorille mm. julisteita, lasten pituusmitta, Elmerin löytö -kirja ja tietokortteja ladattavissa ja tilattavissa (postimaksujen hintaan) Luustoliiton sivuilla. Ota käyttöösi myös Löytöretki luustoterveyteen -esite ja terveystiedon opetusmateriaali (ladattavat materiaalit ammattilaisille). Lisäksi voit hyödyntää Liikkuva koulu X-Breikki: Luustobreikki (liikunnallinen tauko 5.-9. luokkalaisille).

MitäLuillesiKUuluu_!!.jpg    Laita Luusto latinkiin.jpg

HaLuuksLujat luut_.jpg     Luuking good!.jpg

#halloween #LUUkinggood #rakastaluitasi

Lisätietoja: Ansa Holm, toiminnanjohtaja, Luustoliitto, 050 303 8129, ansa.holm@luustoliitto.fi