SALON  LUUSTOYHDISTYS  RY  2017.

Ruususet -askarteluryhmä kokoontuu ke klo 14 - 16 kahden viikon välein SYTYn salissa. Ohjaajana taideaineiden opettaja Elsi Pohjavirta. Ryhmä on Salon Sydänyhdistyksen kanssa yhteistyössä toimiva ja siihen voivat osallistua jäsenemme. Yhteyshenkilö sydänhoitaja Ulla Sagulin-Lehtinen puh. 050 5470242.

11.11. klo 14 Mustalaisruhtinatar operetti, Turun konserttisali. Hinta jäsenille 30€ ja muille 40€ johon sisältyy pääsylipun lisäksi kuljetus. Maksu yhdistyksen tilille FI92 4715 2020 0045 56 viimeistään 25.10. Lähtö Salon torilta klo 12.30, ajetaan Halikon Desing Hillin luota moottoritielle. Ilmoittautuminen Tuula Seitzille 11.10.mennessä p. 050 4696790 tai tuula.seitz@hotmail.fi

15.11. klo 17 - 19 Salon kaupungintalolla sote-uudistuksesta tiedotus- ja keskustelutilaisuus.

28.11. Marja Kankareen juhlatila Perniöntie 11 Salo klo 15 SYYSKOKOUS. Sääntöjen määräämät asiat eli toimihenkilöt vuodelle 2018, toiminta- ja taloussuunnitelman hyväksyminen. Kokouksen jälkeen vietämme yhdistyksen pikkujoulua, jouluisine aterioineen ja ohjelmineen. Kari Nieminen viihdyttää kitaroineen. Ilmoittaudu Tuulalle 17.11. mennessä. Hinta 10€ jäsenelle, muille 20€ maksetaan yhdistyksen tilille FI92 4715 2020 0045 56.

10.12. klo 10 - 14 myyjäiset SYTYllä 5 muun yhdistyksen kanssa. Yhteiset arpajaiset, joihin osallistumme ja jäsenemme tuovat voittoja sekä pöytämyyntiin jouluista tavaraa. Salon Invalideilla on järjestelyvastuu ja kahvionpito.

20.12. klo 13 - 15 myyjäiset Ikäkeskus Majakassa. Meillä on kahviovuoro, joten leivonnaisia toivotaan ja talkoolaisia auttamaan!

Seuraa ilmoituksiamme:

• Salonjokilaakson yhdistykset -palstalta
  • Salon Seudun Sanomien tapahtumakalenterista
  • Luustotieto-lehdestä
  • Salon kaupunkitiedotteesta
  • Tältä sivulta

Vertaistukiryhmät yhdistyksen jäsenille:
Pyydä Käypä hoito-suosituksen mukaisia tutkimuksia lääkäriltäsi ja pyydä tulokset itsellesi.Voit ottaa yhteyttä puhelimitse tai sähköpostilla vertaistukihenkilöihin, jollet pääse ryhmään. Katso yhteystiedot Salon Luustoyhdistys -sivulta.
Hanki luustopassi, jossa on hyvää tietoa luustokuntoutujalle ja ammattihenkilöstölle. Luustopassia on saatavilla jäsenasiainhoitajalta (Heloisa Hongisto), vertaistukihenkilöiltä ja SYTYn hyllystä. Luustopassia on jaettu Salon ja ympäristökuntien apteekkeihin ja terveysasemille tarkoituksella, että ainakin kaikki osteoporoosilääkkeitä käyttävät ja osteopenia- tai osteoporoosidiagnoosin saaneet henkilöt saisivat sen omahoidon tueksi. Merkitse luustopassiin tutkimustulokset ja hoitosuunnitelmasi.

Lääkityksillä on tietty käyttöaika, esimerkiksi 2 tai 5 vuotta. Haittavaikutusten ilmetessä lääke pitää vaihtaa. Yleisiä ovat suun kautta otettavien luulääkkeitten yhteydessä ruokatorven ärsyyntyminen ja kipu, myös pahoinvointi, ripuli yms sekä kivut joka puolella. Närästysvaivoja tai refluksitautia potevalle ei kannata antaa tablettimuotoista luulääkettä eikä jauhemuotoista. Näistä on jäsenillämme ja heidän omaisillaan paljon kokemuksia! Lääkkeistä ja laboratoriotutkimuksista saat tietoa vertaistukihenkilöiltä.

Pidä itse huolta, että pääset seurantatutkimuksiin
DXA -luuntiheysmittaus ensimmäisen mittauksen jälkeen, jos lääkehoito on aloitettu, 1-2 vuoden kuluttua ja jatketaan 2 vuoden välein. Myös osteopenia-diagnoosin saaneelle kuuluvat seurantatutkimukset.Tutkimustulokset eli sd-luvut on pyydettävä itselle ja hoito määräytyy niitten perusteella.Ultraäänilaitteella tehty tutkimus kantapäästä ei kelpaa diagnoosin tekoon eikä hoidon seurantaan. Älä tuhlaa varojasi siihen!

Luuntiheys saattaa myös kohentua, kun noudattaa parhaansa mukaan proteiini - kalsium - D-vitamiini- ja liikunta -suosituksia.  Siitä tulee säästöjä terveydenhuollossa; siksi luustokuntoutujan tutkiminen on kaikin puolin kannattavaa. Salon tk ja monet muutkin alueemme tk:t voivat lähettää DXA-tutkimukseen TYKS:an tai Turunmaan sairaalaan. Tutkimus on maksuton ja jollei pysty kulkemaan junalla tai bussilla, Kela-taksia voi käyttää.

Edunvalvonta kuuluu yhdistyksen toimintaan ja jäsen saa tarvittaessa apua esimekiksi potilasvanhingon tai hoitovirheen tapahduttua. Puutteista koskien kaupungin vuokra- tai palvelutaloasuntoa, esteetöntä liikkumista ja toimintaa helpottavia välineitä on hyvä ilmoittaa näistä asioista vastaaville virkailijoille ja myös vammaisneuvostoon. Meidän edustajamme on Salon vammaisneuvostossa varajäsenenä Mervi Aho v. 2017 - 2020.

Luustopiiri on diagnoosin saaneille tarkoitettua koulutusta omahoidon tueksi. Ryhmiin otetaan 10-12 henkilöä. Ryhmä kokoontuu 5 kertaa, luennoijat ovat oman alueen ammattilaisia ja jokaisesta luennosta jaetaan kopio osallistujille.
Koulutus on maksuton ja jatketaan tarpeen mukaan kunnes Luustoliiton avomuotoinen sopeutumisvalmennus saadaan käyntiin yhdistyksen toimialueella. Kunnan terveystoimi päättää asiasta. Yhdistys on mielellään mukana toiminnassa vertaistuen muodossa.

Seniorit: Teemme yhteistyötä Salon vanhuspalvelujen kanssa osallistumalla ikäkeskusten toimintaan. Maksutonta toimintaa on runsaasti ja myös liikuntaryhmiä, joihin osallistuja hankkii kausikortin palvelupisteeltä tai uimahallilta.
Ikäkeskusten uusimmat ohjelmat löytyvät osoitteesta salonikainfo.fi.
Ikäkeskus Majakka, osoite Hornintie 3 Halikko. Toiminnanohjaaja on Minna Lähdemaa p. 044 772 3281, etunimi.sukunimi@salo.fi.
Ikäkeskus Reimari, osoite Heikkiläntie 10, Perniö. Toiminnanohjaaja on Leena Vesalainen p. 044 7726275,  etunimi.sukunimi@salo.fi.

SYTY ry

ww.salonsyty.fi  Salon alueen potilas- ja vammaisyhdistysten järjestö, osoite Helsingintie 6, Salo. Henkilökunta neuvoo tilanteen mukaan. Voit sopia käynnin oman yhdistyksemme jäsenenkin kanssa, jollet pääse jäsentapaamisaikaan.

Hyvinvointipysäkki to klo 14 - 17  ilman ajanvarausta.  Lähihoitajaopiskelijat tekevät terveystestejä, mm verenpaineen, puristusvoiman, kehon koostumuksen ja PEF- mittausta.  Mittaa pituutesi "pysäkillä" ja katso myös osteoporoosin riskitekijät aika ajoin uudelleen.

Kaavakkeita ja myös ajantasaisia esitteitä löytyy yhdistyksemme hyllyltä SYTY:n aulassa.  Kortteja sekä adresseja on myynnissä edullisesti tapaamisten lisäksi rahastonhoitajan kanssa sopien.

ATK-koulutusta varten voit varata ajan Aki Peltoniemeltä puh. 046 6150159; ota oma koneesi mukaan SYTYlle. Palvelu on maksuton jäsenille.
Voit myös ilmoittautua Akille, jos haluat opastaa muita.

Ne yhdistykset, joiden jäseniä ei ole SYTY:n hallituksessa, voivat nimetä henkilön yhteistyötoimikuntaan, jossa pohditaan yhteisiä asioita ja esitetään hallitukselle. Meidän edustajamme nimetään lähiaikoina.

Suomen Luustoliitto ry

Liiton luustoneuvoja Pauliina Tamminen on jäsenten käytettävissä torstaisin klo 12–14 puh. 050 3377 570.

Lonkkasuojavyötä lonkkamurtumien estoon ja selän tueksi saa liitosta 79 € hintaan (sisältää postikulut) puh. 050 539 1441. Koko määräytyy lantion mitan mukaan. Kaapissamme SYTYllä on M kokoinen mallikappale, jota voi lainata.

Hyvinvointilomia haetaan keväisin, hakulomakkeita saa SYTYn hyllystämme, vertaistukihenkilöiltä ja liitosta suoraan. Matkat lomapaikkoihin sujuvat hyvin kimppakyydillä. Ota siis yhteyttä yhdistykseen, voit saada tukea kustannuksiin ja voit antaa palautetta lomista ja muustakin toiminnasta yhdistyksen piirissä. V. 2018 yhdistyksemme on saanut Kylpylähotelli Päiväkumpuun ryhmäloman, jonne pääsee 20 henkilöä.

Sopeutumisvalmennus on muuttumassa laitosmuotoisesta avomuotoiseksi kunnissa ja osin sähköisesti tapahtuvaksi sopeutumisvalmennukseksi. Kunnalle palvelu on maksutonta. Liitto järjestäjänä tiedottaa asiasta. Yhdistysten toimintaa tehostamaan voimme pyytää liiton eri toimihenkilöiltä. Toiveita liiton työntekijöiden kutsumiseksi odotetaan jäseniltä.

Yhdistyksestä saa liiton uusia ja aiempia tiedotteita.