Salon Luustoyhdistys ry

c/o Salon SYTY ry
Helsingintie 6
24100 Salo

Yhdistys on kansanterveys-, potilas- ja liikuntajärjestö, jonka toiminta tukee erityisesti luustokuntoutujia tehden yhteistyötä terveys-, sosiaali- ja liikuntatoimen kanssa. Jäseneksi voivat liittyä ketkä tahansa terveystiedoista ja vapaaehtoistoiminnasta kiinnostuneet henkilöt. Yhdistyksen kotipaikka on Salo. Jäseniä on myös Kemiönsaarelta, Koski Tl:n, Lohjan, Someron ja muitten lähikuntien alueelta. Kts. jäsentapaamiset ja muu toiminta Ajankohtaista sivulla.

Jäsenmaksu  v. 2017 on 16 euroa, veteraani-, opiskelija- ja 90 v täyttänyt jäsen 0 euroa. Jäsen saa jäsenlehden Luustotieto 4 kertaa/v ja jäsenalennuksia ilmoituksemme mukaan eri liikkeistä ja edullista koulutusta sekä kuntoutuslomia Suomen Luustoliiton kautta. Yhdistyksen tarjoama retki- ja muu ryhmätoiminta  Ajankohtaista sivulla, liikunta omalla sivullaan.

Jäsenhakemuksen voi tehdä joko paperisena ja toimittaa jäsenasiainhoitajalle tai lähettää sähköpostilla hakemuksen tiedot tai täyttää verkkosivulla olevan hakemuksen.

Hyvinvointiloma v.2018 . Olemme saaneet ennakkotiedon yhdistyksen saamasta ryhmälomasta Kylpylähotelli Päiväkumpuun syyskuussa ensi vuonna. Mukaan mahtuu 20 jäsentä. Tiedotetaan tarkemmin myöhemmin.

Luustopiiritoiminta alkoi tammikuussa 2014. Diagnoosin saaneille omahoidon tueksi tarkoitettu ryhmätoiminta tapahtuu pienryhmissä, joihin otetaan max. 10 - 12 henkilöä, kokoontumisia on 5, ne kestävät 1½ tuntia sisältäen luennon, liikuntatuokion ja keskustelua annetuista aiheista. Kokoontumisväli on 2 - 4 vk. Vertaistukihenkilöt varaavat paikan ja luennoijan oman alueen ammattilaisista.  Luustoliiton  projektipäällikkö Jenni Tuomela on laatinut ohjelman ja yhdistys käyttää  luentomateriaalia seuraavissakin ryhmissä.

Adresseja ja kortteja edullisesti jäsentapaamisissa SYTYllä sekä rahastonhoitajalta!

Toiminnastamme saat tietoa seuraamalla ilmoituksiamme Salon kaupunkitiedotteessa, Salon Seudun Sanomien viikkokalenterissa, Salonjokilaakson Yhdistykset palstalla ja SYTY ry:n, terveysasemien, ikäkeskusten ja kirjastojen ilmoitustauluilla. Tilanteen mukaan ilmoitus luennoista esimerkiksi Somero-lehdessä, Auranmaan viikkolehdessä ja Lohjan aluelehdissä.  Yhdistysesitettä saa sähköpostiosoitteeseen jäsenasiainhoitajalta ja sihteeriltä.

V. 2017 yhteyshenkilöt

Puheenjohtaja 1.6.2017 alkaen Seija Määttänen p.0445738112 seijama@gmail.com

Jäsenasiat Heloisa Hongisto Hirvenkatu 5 D28  24100 Salo p. 0407187241 heloisa@seutuposti.fi

Kokoussihteeri Kyllikki Nurkkala p. 044 5392847 kyllikki.nurkkala@salo.salonseutu.fi

Tiedottaja  Elina Friberg p. 044 5689929 epfriberg@gmail.com

Retkivastaava Tuula Seitz p. 050 469790 tuula.seitz@hotmail.fi

Varapuheenjohtaja Raimo Toivonen p. 050 5639820 jalmaritoivonen@gmail.com

Tuula Miikkulainen p. 050 5406935 miikkulainenteuvo@gmail.com

Varajäsen Kimmo Tolonen p. 0400245365 kimmotolonen38@gmail.com

Varajäsen: Eija Havia p. 0400 611075

Rahastonhoitaja Heikki Männikkö Ojatie 2-8 as 3 24800 Halikko p. 044 2576622 mannikko36@gmail.com

Liikuntavastaava Aino Männikkö p. 0400 531268 mannikkoa@gmail.com

Vertaistukihenkilöt/-toiminta:

Aino (Salo Halikko), Heloisa (Salo), Elina (Salo) ja Raimo (Salo) yhteystiedot yllä
Sirpa Sirpa Saarikoski (Salo Halikko) p. 040 8379695 saarikoskisirpa@gmail.com
Eira Degener (Somero) p. 050 5586586 eira.degener@somero.fi
Sinikka Kähkönen (Salo Särkisalo) p.040 7757925
Riitta Lahti (Koski Tl) p.044 5840939 kasperintie.11@live.fi
Maija Leirola (Salo Perniö) p. 0400 743605
Eila Paju (Salo Vaskio) p.040 5726147 paju.eila@gmail.com
Kimmo Tolonen (Salo) p.0400 245365 kimmotolonen38@gmail.com
Kristiina Reiman (Salo) p. 044 2119762 kitti.reiman@hotmail.com.

Kts. vertaistalo.fi vertaistuki- ja muusta toiminnastamme, hakusanoilla luu salo, luunmurtuma, tai osteoporoosi pääsee myös tälle sivustolle.

Vertaistukiryhmä kokoontuu Salossa syksystä kevääseen kk:n 1. to klo 16(paitsi tammikuu). KoskiTl:n alueella liikuntaryhmän yhteydessä voi asioida. Muulloinkin voi lähestyä vertaistukihenkilöitä puhelimitse ja sähköpostein. Kahdenkeskiset tapaamiset ovat mahdollisia. Tapaamisissa diagnoosin saanut tai osteoporoosin oireita omaava saa tietoa sekä tukea selviytyäkseen sairautensa kanssa. Osteoporoosin tutkimukset ja hoito voi tapahtua terveyskeskuksessa ja tarvittaessa erikoissairaanhoidossa. Vertaistukihenkilön tapaamiseen kannattaa ottaa mukaan tutkimustulokset: luuntiheysmittaus = DXA(ei ultraäänitutkimus kantapäästä), laboratorio- ja röntgentutkimukset sekä hoitotiedot. Saat osteoporoosin käypähoito esitteen potilasversion ja luustopassin sekä liikunta- ja ravintoesitteet.  Erilaisten hakukaavakkeitten täyttämisessä annetaan apua. Sirpa on osallistunut verkkovalmennukseen, jota hän suosittelee omahoidon tueksi hyvien kokemusten perusteella, ilmoittautua voi Luustoliiton projektipäällikkö Pauliina Tammiselle.

Salon SYTY ry, joka on perustettu potilas- ja vammaisyhdistysten järjestöksi, tarjoaa kokoontumispaikan lisäksi monenlaista apua yhdistyksille,kopiointia ja materiaalien säilytystä sekä esimerkiksi ATK- koulutusta, johon jäsen voi ilmoittautua Aki Peltoniemelle puh. 044 5550938. Yhdistysten yhteiset peli-, laulu- ja muut harrastusryhmät ovat suosittuja. Hallinnosta vastaa toiminnanjohtaja Eija-Riitta Hilska. Katso tarkemmin www.salonsyty.fi.

Salon Vammaisneuvosto kokoontuu SYTYn tiloissa. Vammaisyhdistysten Neuvottelukunnan muodostavat yhdistysten puheenjohtajat, jotka kutsutaan Vammaisneuvoston kokouksiin. Eri toimialojen virkailijat pitävät luentoja ja esille tulleista asioista neuvotellaan sekä tarvittaessa kootaan työryhmiä pohtimaan jäsenten esittämiä aloitteita. SYTYn toim. johtaja Eija-Riitta Hilska osallistuu kokouksiin. Salon sosiaaliasiamies Harri Harberg toimii sihteerinä ja lähettää kutsut kokouksiin. Yhdisyksemme jäsen Mervi Aho on Salon vammaisneuvoston jäsen v. 2017 - 2020. Muitten kuntien vammaisneuvostoihin on hyvä saada yhdistyksen edustaja. Aloitteita voi lähettää, vaikkei omaa jäsentä ole saatu neuvostoon.