Yhdistyksen historiaa.....

Professori Marjo Tuppurainen

Pohjois-Savon Osteoporoosiyhdistys on syntynyt! Savon sydänmaille perustettiin Kuopiossa 6.9.2008 Pohjois-Savon Osteoporoosiyhdistys jatkamaan vuonna 1997 perustetun Kuopion Osteoporoosiyhdistyksen ansioitunutta työtä osteoporootikkojen hyväksi.

Osteoporoosi on ollut lähellä sydäntäni jo vuodesta 1989, jolloin Kuopion yliopiston ”kova luukolmikko”, professorit Esko Alhava, prof. Seppo Saarikoski ja dosentti Risto Honkanen houkuttelivat nuoren naistentautien apulaislääkärin tutkijaksi väestöpohjaiseen Kuopion osteoporoositutkimukseen. Siitä alkoi jatkuva kiinnostus osteoporoosin ja murtumavaaratekijöihin, hormonihoidon luustovaikutuksiin ja D-vitamiinin terveysvaikutuksiin. Myös monet uudet osteoporoosilääkkeet ovat tulleet tutuiksi erilaisten lääketutkimusten yhteydessä. Samalla potilastyö naisten parissa on tehnyt selväksi sen, että osteoporoosi on merkittävä sairaus, joka on alidiagnostisoitu ja alihoidettu, ja vaatii jatkuvaa panostusta, jotta se saisi ansaitsemansa huomion muiden sairauksien rinnalla. Pidänkin gynekologeja etuoikeutettuina ”naisasia naisina ja -miehinä” ajamaan osteoporootikkojen etuja.

Nyt perustettu Pohjois-Savon Osteoporoosiyhdistys toivoo voivansa olla todella koko toiminta-aluetta palveleva yhdistys. Pyrimme jatkossa pitämään yleisöluentoja eri puolilla Pohjois-Savoa! Ottakaa rohkeasti yhteyttä, kertokaa toiveistanne, jotta saamme levitettyä tätä tärkeää asiaa eri puolille Savoa.

Muistakaa liikkua ja olla kaatumatta!
Lähdetään rohkeasti kohti pimeneviä talvi-iltoja!

Marjo Tuppurainen, puheenjohtaja