Taustapeili

KATSAUS VUODEN 2017 tapahtumiin

TAMMIKUU
Yhdistyksen oma luustojumppa alkoi 12.1. ja jatkui maaliskuun loppuun, paikkana Kuntokeskus Energy Joensuussa. Lisäksi erityistoivomuksesta jumppa jatkui vielä huhtikuun.

HELMIKUU
Helmikuun ensimmäisenä päivänä vietimme vertaistuki-iltaa teemalla "YHDESSÄ MATKALLA OSTEOPOROOSIN KANSSA." Illan aiheeseen johdatteli LIISA PESONEN.

Keskiviikkona 8.2. klo 10-13 olimme mukana HOKSAA HAASTE! - ennakoidaan yhdessä -tapahtumassa Kauppakeskus Iso Myyn katutasossa. Mukana kanssamme olivat seuraavat järjestöt: P-K:n pelastuslaitos, P-K:n sydänpiiri, Joensuun Seudun Kuulo ry, P-K:n AVH-yhdistys ry, Uusi apteekki, Ikäneuvola ja vapaaehtoistoiminta Siun sote.

MAALISKUU
Keskiviikkona 8.3. vietimme jäseniltaa runoillan merkeissä teeman mukaisesti "Tämän runon haluaisin sinulle lausua." Runoillan juonsi kulttuurikaveri ANITA KORTELAINEN.

HUHTIKUU
Keskiviikkona 19.4. jäsenillassa geriatriaan erikoistuva lääkäri MARKUS PELTONEN oli vastaamassa jäsenistöä askarruttaviin kysymyksiin, joita koottiin etukäteen alkuvuoden jäsenilloissa.

Torstaina 27.4. pidettiin KEVÄTKOKOUS. Esillä yhdistyksen sääntömääräiset asiat ja sääntöjen muuttaminen.

TOUKOKUU
Tiistaina 23.5. vietimme luustoyhdistyksemme 5-vuotisjuhlaa ravintola Eliaksessa Joensuussa. Juhlapuhujaksi saapui toiminnanjohtaja ANSA HOLM Suomen Luustoliitosta. Hän luennoi aiheesta ”Osteoporoosin omahoito ja ravitsemus”. Hallituksen jäsen LIISA PESONEN omassa osuudessaan muisteli yhdistyksen alkutaipaleita ja valotti toimintaa viiden vuoden ajalta. Tilaisuuteen osallistui lähes viisikymmentä yhdistyksen jäsentä. Nautimme kevyen iltapalan ja täytekakkukahvit. Illan kruunasi juuri kevään vihreyteen puhjennut Joensuu.

ELOKUU
Torstaina 10.8. tutustuimme Pihakuiskaajan viehättävään puutarhaan Joensuun Rantakylässä. Anneli ja Kari Airolan puutarha omakotitalon pihapiirissä on seitsemän vuoden aikana rakentunut kotoisaksi ja viihtyisäksi paikaksi. Puutarhakierroksen jälkeen nautimme Annelin leipomista kesäherkuista kukkaloiston keskellä.

SYYSKUU
Syksykauden luustojumppa alkoi 14.9. ja jatkuu joulukuulle 14.12. saakka. Ohjaajana tunnin luustojumpassa jatkaa Suvi Asikainen. Tunneilla harjoitellaan lihaskuntoa, tasapainoa ja kehonhuoltoa eri välinein. Omatoimiseen harjoitteluun näistä saa hyvät eväät. Tuttu paikka Joensuun keskustassa Fysiokeskus Kunto-Taipale, Energy palvelee meitä osoitteessa Kauppakatu 29, Kauppakeskus Centrum, 2. kerros.

Torstaina 14.9. jäseniltamme asiantuntijavieraaksi saapui ravitsemusterapeuttI Maija Heikura. Hän kertoi osteoporoosia tai osteopeniaa sairastaville hyödyllisestä ruokavaliosta keskittyen etupäässä d-vitamiinin, kalsiumin ja proteiinin tarkasteluun.

LOKAKUU
Tiistaina 3.10. yhdistys osallistui ikäihmisten terveyspäivään Joensuun Areenalla. Esittelimme yhdistystoimintaa ja jaoimme esitteitä. Infopöytämme äärellä kävi noin 300 luustoasioista kiinnostunutta henkilöä.
Torstaina 5.10. vietimme perinteistä vertaistukijäseniltaa Reumayhdistyksen tiloissa. Hallituksen jäsen Liisa Pesonen johdatteli osallistujat illan aiheeseen.
Valtakunnallisen luustoviikon aikana tiistaina 17.10. esittelimme yhdistystoimintaamme infopöydän ääressä jakaen uusinta luustotietoa ja esitteitä Kauppakeskus Iso Myyn ostoskäytävällä katutasossa.
Torstaina 19.10. järjestimme kaikille avoimen yleisötilaisuuden. Naistentauteihin ja synnytyksiin erikoistuva lääkäri EEVA PURMONEN luennoi aiheesta VAIHDEVUODET ja HORMONIKORVAUSHOITO. Luento pidettiin Joensuun yliopiston Aurora-rakennuksen AU100-auditoriossa.
Keskiviikon 25.10. jäseniltamme vieras oli kipupsykologi JUHA SIIRA. Hän puhui kivun hoidosta otsikolla: Elämän mielekkyys ja henkinen jaksaminen pitkäaikaisen sairauden keskellä. Tilaisuus pidettiin ravintola Eliaksessa, Kauppakatu 44, Joensuu.

KATSAUS VUODEN 2016 TAPAHTUMIIN

TAMMIKUU
Vertaistuki-ilta tiistaina 12.1. Teatteriravintolan Torni-kabinetissa.

HELMIKUU
Jäsenilta tiistaina 2.2. vierailijana Katriina´s Spa:n yrittäjä Katriina Peuhkuri.

MAALISKUU
Tiistaina 8.3. jäsenillan teemana kodin turvallisuus, vieraana Pohjois-Karjalan
pelastuslaitoksen palomestari Jukka Saarelainen.

HUHTIKUU
Kaikille avoin yleisöluento maanantaina 18.4. parodontologiaan erikoistuvan
hammaslääkäri (HLL) Leena Jauhiaisen luennon aihe IKÄÄNTYVIEN SUUNTERVEYS.
Keskiviikkona 20.4. oli vuorossa luustoyhdistyksen kevätkokous.

TOUKOKUU
Jäsenilta kauneuden parissa pidettiin tiistaina 17.5. Oriflamen tiloissa.

ELOKUU
Puutarhavierailu Seija ja Matti Leppälän puutarhalle Jakokoskelle järjestettiin
lauantaina 13.8. kauniin sään vallitessa.
Joensuun Kuhasalon Kuhamajalle Pielisjoen suistoon järjestettiin iltapäiväretki
elokuun viimeisenä päivänä. Paikalla hiljennyttiin luonnonrauhan keskellä,
kuultiin alueen historiaa ja katsaus nykypäivään, nautittiin nokipannukahvit
ja paistettiin makkarat.

SYYSKUU
Keskiviikkona 21.9. jäseniltapäivässä Koivupihan palvelukeskuksen alasalissa
saimme opastusta ja vinkkejä tasapainolaudan käyttöön.
Torstaina 29.9. alkoi yhdistyksen oma luustojumppa ja jatkui kaksitoista kertaa joulukuun puoleenväliin saakka.

LOKAKUU
Tiistaina 4.10. yhdistys osallistui Ikäihmisten terveyspäivään Joensuun Areenalla.
Tiistaina 18.10. vietettiin vertaistuki-iltaa.
Keskiviikkona 19.10. yhdistys esitteli toimintaansa kauppakeskus Ison Myyn katutasossa.
Kaikille avoin yleisöluento torstaina 20.10. maailman osteoporoosipäivänä aiheena
NUKKUMINEN ja UNEN MONET KASVOT. Luennoitsijana ylilääkäri Pekka Ropponen.

MARRASKUU
Sääntömääräinen syyskokous oli keskiviikkona 16.11. Ennen kokousta tutustuttiin
Ortodoksiseen kulttuurikeskukseen ja pappisseminaarin kirkkoon.
Tiistain jäsenillan 22.11. vieraaksi saimme Pauliina Tammisen. Hän valotti asiaa alustuksessaan Luustoliiton tarjoamista kuntoutuspalveluista yhteistyössä kuntien ja jäsenyhdistysten kanssa.

JOULUKUU
Lucian päivänä tiistaina 13.12. vietettiin lämminhenkinen vertaistukipikkujoulu.