Luustopiiri-ryhmä

Luustoliiton jäsenyhdistykset toimivat tärkeässä roolissa luustotiedon levittämisessä ja omahoidon tuen tarjoamisessa osteoporoosia sairastaville henkilöille (luustokuntoutujille) omalla alueellaan. Luustokuntoutujat voivat osteoporoosiin ja omahoitoon liittyvän tiedon ja vertaistuen saamiseksi osallistua alueen yhdistyksen järjestämään Luustopiiri-ryhmään. Voit ottaa yhteyttä omaan yhdistykseesi ja tiedustella mahdollisuutta osallistua Luustopiiri-ryhmään!
Yhdistyksen järjestämä Luustopiiri-toiminta on tavallisesti suljettu 10–12 hengen luustokuntoutujien muodostama ryhmä, jolla on viisi noin puolitoista tuntia kestävää tapaamista 2-4 viikon välein. Tapaamisten aikana käydään asiantuntijan kanssa läpi osteoporoosiin ja omahoitoon liittyvät osa-alueet, tutustutaan toisiin osteoporoosia sairastaviin ihmisiin sekä löydetään oma tapa hoitaa luustoaan. Luustoliitto tukee Luustopiiri-ryhmän toimintaa tarjoamalla valmiin mallin ja asiantuntijoiden laatiman materiaalin ryhmän toimintaan.
Luustopiiri-ryhmässä käsitellään seuraavia aiheita:
1. Luusto ja osteoporoosi
2. Luuliikunta
3. Kaatumisten ja kaatumistapaturmien ennaltaehkäisy
4. Ravitsemus ja luustoterveys
5. Elämää osteoporoosin kanssa
Jokaisella kerralla ryhmässä tehdään myös kevyitä lihasvoima- ja tasapainoharjoituksia.